Animator en illustrator Jesse Boom gebruikt zijn beeldscherm alsof hij met papier en inkt werkt.
Animator en illustrator Jesse Boom gebruikt zijn beeldscherm alsof hij met papier en inkt werkt. Walter Leendertse

Expressief Hardinxveld: 'Kinderen geloven mijn illustraties'

27 december 2018 om 09:40 lokaal

H'VELD-G'DAM In deze tweewekelijkse rubriek gaat Walter Leendertse op bezoek bij verschillende mensen die (semi)-professioneel hun expressie op verschillende manieren uiten. Deze week: Jesse Boom.

Op de vraag hoe het allemaal begon begint Jesse te lachen: ,,O, nu komt er zo'n cliché verhaal dat ik er al vanaf kinds af aan al mee bezig was, maar het is wel een beetje zo." De echte serieuze keuze voor een creatief beroep kwam op de HAVO. ,,Ik wist niet wat ik moest kiezen en toen werd ik door de decaan gewezen op de kunstacademie."

Na de HAVO ging Jesse verder op de Willem de Kooningacademy. Hij koos voor de richting Animatie. Na zijn studie kwam Jesse terecht bij Child Tuition, een stichting die voor kansarme kinderen taalonderwijs aanbiedt.

Langzaamaan begon het maken van werk voor kinderen een hoofdrol in Jesses leven te spelen: hij werd aangenomen als animator voor de bioscoopfilm van Pim en Pom, een serie van Annie M G Schmidt en Fiep Westendorp. Na een zware sollicitatieprocedure mocht hij aan de slag als één van de dertien animatoren die de twee poezen op het witte doek hun avonturen lieten beleven. ,,Je moet alles in de stijl van Fiep Westendorp tekenen, vaak een andere stijl dan je gewend bent, dus als je dan uitgekozen wordt is dat wel echt een eer." Het mooie van een succesvolle opdracht is dat je bekend bent bij andere producenten. Jesse mocht onder andere de serie Storyzoo voor RTL animeren en de illustraties voor het boek Helsluis maken.

Naast het werken in opdracht is Jesse ook graag bezig met eigen werk. Het is een mooi toeval dat bomen vaak een hoofdrol spelen in zijn illustraties: ,,Je zou bijna zeggen dat ik mijn achternaam als inspiratie heb gebruikt, maar ik hou gewoon van de natuur en de structuren van bomen." Één van zijn grote voorbeelden is striptekenaar Marten Toonder, die zijn verhalen ook vaak in de natuur liet afspelen. Onbewust zijn er in het vrije werk van Jesse ook vaak educatieve elementen te vinden. Vaak zijn het songteksten of citaten die worden uitgelegd door middel van een tekening: ,,Het is nooit echt mijn bedoeling geweest om speciaal voor kinderen te tekenen, maar door mijn eerste baan bij Child Tuition begon ik het steeds leuker te vinden." Het mooie aan het tekenen voor kinderen is volgens Jesse de reacties die je terugkrijgt: ,,Kinderen geloven nog echt wat je tekent."

In de tegenwoordige digitale wereld denken mensen vaak dat het peanuts is om even een illustratie te maken, maar Jesse tekent zijn illustraties en animatie vaak eerst uit met potlood en papier. ,,Ik zet ze op de foto en maak er een goede illustratie van met behulp van de computer." De techniek is inmiddels zo geavanceerd dat Jesse zijn beeldscherm kan gebruiken alsof hij met inkt en papier bezig is.

Je zou zeggen dat iemand met een bioscoopfilm en een boek op zijn naam niet veel meer op zijn bucketlist heeft staan. ,,Ik zou het erg leuk vinden om een prentenboek te maken én heb in mijn tekeningen vaak een vos in de hoofdrol. Het zou leuk zijn als dat een wereldberoemd karakter zou worden!"

Kijk voor meer informatie op: www.boomanimaties.nl

advertentie
advertentie