Gertrude Breevaart, lerares van groep 8 en Joni Pince van der Aa, leerkracht van groep 7. (Foto: Privé)
Gertrude Breevaart, lerares van groep 8 en Joni Pince van der Aa, leerkracht van groep 7. (Foto: Privé) Privé

'Digitale leermiddelen komen nu in sneltreinvaart'

30 maart 2020 om 07:35 Onderwijs

H'VELD-G'DAM O.b.s. De Driemaster Hardinxveld-Giessendam houdt zich door de coronacrisis, net als veel andere scholen, momenteel bezig met digitale leermiddelen. Videobellen, chatten, op afstand opdrachten online zetten: er wordt volop onderwijs op afstand gegeven bij De Driemaster.

door Eline Lohman

In de week van 16 maart haalden de kinderen hun spullen op bij de Hardinxveldse basisschool en daarbij namen ze ook hun chromebook of tablet mee naar huis. Via een online programma plaatsten leraren vervolgens lesmateriaal online, zodat alle kinderen erbij kunnen. ,,Hierdoor zijn we niet alleen afhankelijk van het lesmateriaal dat we meegegeven hadden", vertellen Joni Pince van der Aa, leerkracht van groep 7 en Gertrude Breevaart, lerares van groep 8. ,,We zijn bezig met videobellen en chatten en op deze manier kunnen we alle kinderen op hun eigen niveau bedienen, heel individueel."

De reacties op het digitale werken op afstand zijn heel goed, volgens Joni en Gertrude. ,,De reacties zijn erg positief. De kinderen pakken het goed op en we willen niet alleen de kinderen maar ook hun ouders een groot compliment geven over hoe ze het oppakken allemaal. We kunnen op afstand kinderen instrueren en hadden eerder al een handleiding geschreven voor de kinderen. Ons bevalt het goed op deze manier. We hebben elke leerling gesproken via videobellen. Fijn dat we op deze manier contact kunnen houden en dat geldt ook voor de kinderen. Daar komt nog bij dat zij contact kunnen houden met klasgenoten."

Er komt geen eindtoets voor kinderen van groep 8, maar ook zij zijn betrokken bij de digitale leermiddelen. ,,Het is heel belangrijk dat zij het huidige niveau vasthouden, omdat ze in september in het voortgezet onderwijs starten en dan wel mee moeten kunnen komen. De kinderen van groep 8 zien gelukkig het belang in van zaken bijhouden. En over het algemeen geldt dat kinderen beseffen dat dit iets anders is dan vakantie. Voor ons was het ook afwachten hoe ze het op zouden pakken. Natuurlijk is het een nare situatie, maar we proberen er samen met de kinderen wat van te maken. Door niet alleen leerzame opdrachten aan te bieden, maar ook leuke opdrachten zoals creatieve dingen of een beweegoefening. Digitale leermiddelen komen nu in sneltreinvaart. Dat is een positieve ontwikkeling, want we worden hier vaardiger in en zetten echt stappen. Wijzelf, maar zeker ook de kinderen."
 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie