Render van de autonome elektrische veerboot.
Render van de autonome elektrische veerboot. Trafikverket

Holland Shipyards Group zet grote stap voorwaarts met contract voor vier autonome elektrische veerboten

7 oktober 2022 om 11:51 Verkeer en vervoer

HARDINXVELD-GIESSENDAM Holland Shipyards Group heeft dinsdag 4 oktober een contract getekend met Trafikverket Zweden voor de levering van twee plus twee autonome volledig elektrische veerboten. De veerboten varen volgens autonomieniveau 2 en worden bestuurd vanuit het afstandsbedieningscentrum in Stockholm. ,,We zijn enorm trots om deel uit te maken van deze baanbrekende stap in de scheepsbouw”, zegt Cor Hoogendoorn (directeur Holland Shipyards Group).

Het ondertekende contract omvat de levering van twee veerboten met vier automooring-faciliteiten en twee laadstations, een simulatorfaciliteit en een afstandsbedieningscentrum. De aanbesteding omvat vier veerboten, acht automooring-faciliteiten, vier laadstations en meer. De veerboten, met afmetingen van 86,00 bij 14,24 m en een laadvermogen van 60 auto’s, zijn bedoeld als autonome schepen van niveau 2 (IMO), wat inhoudt dat het schip op afstand wordt gemonitord, maar dat er bemanning aan boord is die de controle kan overnemen wanneer dat nodig is. Het oversteken van de veerbootroute kan met slechts een druk op de knop. Tijdens het aanmeren worden de schepen binnen circa vier minuten opgeladen door een wallaadvoorziening. 

VEILIG TRANSPORT De implementatie van autonome zeiltechnologie is bedoeld om de veiligheid van passagiers op de lange termijn te vergroten. Wanneer een volledig operationeel systeem aanwezig is, kunnen situaties op een geheel consistente manier worden aangepakt, waardoor het risico op ‘onverwachte’ acties wordt verkleind. Om de afhankelijkheid van de bemanning aan boord te verminderen, moeten veel systemen op afstand bedienbaar en redundant zijn, dus als de ene manier van werken uitvalt, blijft een andere route beschikbaar. Dit betekent dat het niveau van inputs en outputs in het Integrated Automations System (IAS) van het schip groot zal zijn. De IAS zal op zijn beurt worden gespiegeld in een controlecentrum op afstand, waardoor het monitoringpersoneel aan de wal volledige toegang heeft tot alle vitale functies van het schip. 

De eerste veerboot moet in de tweede helft van 2024 worden afgeleverd en de andere veerboten zullen met constante tussenpozen na de eerste aankomen. Koploper in elektrische schepen Holland Shipyards Group heeft bewezen een voorloper te zijn in de elektrificatie van schepen met veel elektrische en hybride veerboten die de afgelopen vijf jaar in Noordwest-Europa zijn afgeleverd.

advertentie
advertentie