,,Qua leeftijd hebben we een divers team dus we bundelden krachten."
,,Qua leeftijd hebben we een divers team dus we bundelden krachten." Suzanne Heikoop | SHe Fotografie
Advertorial

Warme sfeer op Ichthusschool

Zakelijk

H’VELD-G’DAM Basisscholen moeten in de afgelopen tijd kunst- en vliegwerk laten zien. Zo ook bij de Ichthusschool, waar de digitale lessen snel werden ontwikkeld naar de normen en waarden van de school. ,,Typerend voor de Ichthus is de knusse sfeer en liefdevolle manier van werken. Het team staat voor elkaar en leerlingen klaar.”

Nienke de Waard (34) werkt nu ruim 1,5 jaar bij CBS Ichthus. ,,Ik werkte 11 jaar in het onderwijs toen ik me parttime bij het team van de Ichthus mocht voegen. De eerste keer dat ik de school binnenstapte voor een gesprek, viel de sfeer meteen op. Ik was gespannen, maar dat verdween toen ik over de drempel stapte. De knusse, dorpse school bleek een warm en liefdevol team te hebben. Collega’s stonden voor mij als nieuweling klaar, hielpen met voorbereidingen en namen tijd voor me.” Nienke geeft inmiddels les aan groep 7. ,,Op mijn vorige school begon ik als kleuterjuf en ging ik steeds een klas verder. In de bovenbouw vond ik mijn plek. Ik vind het ontzettend leuk dat je de discussie met leerlingen aan kunt gaan, maar dat ze toch nog lekker kind zijn. Je kunt grappen met ze maken, maar ook serieuze gesprekken voeren. Ik mag met mijn klas meelopen in de ontwikkeling, ze iets bijbrengen op leer- en sociaal niveau en de liefde van God meegeven.”

VERNIEUWINGEN De Ichthus is altijd bezig met vernieuwingen. ,,Toen de scholen moesten sluiten, kwamen we als team op 1,5 meter in de hal bij elkaar. We zochten uit wat binnen onze vaardigheden lag en hoe we thuisonderwijs aan konden pakken op een manier die zou werken voor ouders en leerlingen. We zetten enorme stappen. Qua leeftijd hebben we een divers team dus we bundelden krachten. Samen maakten we filmpjes. Toen we tussendoor met halve klassen mochten werken, kon een deel van de schade ingehaald worden door meer persoonlijke aandacht. Met evaluatiemomenten kwamen we erachter waar verbeteringen gemaakt konden worden. In de volgende lockdown gingen we meer werken met Teams, dan ontmoet je de kinderen nog enigszins. Zorgleerlingen kregen wat extra aandacht door ze in groepjes van drie te helpen. Ook de pauze werd gewoon aangehouden, waarin gekletst werd en af en toe de bingomolen op tafel kwam. De digitale momentjes met ouders waren waardevol om te kijken hoe het thuis ging en vragen te beantwoorden. Ik ben echt trots op de manier hoe we dit als school hebben aangepakt. Ook ben ik trots op de ouders, de helden van de lockdown. Ik ben zelf moeder van drie jongens, dus ik weet hoeveel tijd en energie zo’n verandering kan kosten.”

Vanaf groep 4 wordt in thema’s gewerkt. ,,Klassen werken tegelijk aan een thema zoals ‘hoe werkt het’, alle vakken nemen dit ook mee in de stof. Naarmate het thema vordert, transformeert de school met knutselwerk en materialen die erbij passen. Naast het thematisch werken, hebben we ook een klas voor anders begaafden, waarin zij op een andere manier worden getriggerd en uitgedaagd dan in de klas. Zo kan iedereen zich optimaal ontwikkelen.”

advertentie
advertentie