
Leerzaam ondernemersontbijt in Hardinxveld-Giessendam over branding, leiderschap en lifestyle
17 november 2023 om 16:05 ZakelijkHARDINXVELD-GIESSENDAM Branding, leiderschap en lifestyle dragen allemaal bij aan succesvol ondernemerschap. Dat was de boodschap van de ondernemers Esther Quakernaat, Marije van den Berg en Agnes Vleugel. Alledrie hielden ze een inleiding op het gemeentehuis als onderdeel van het ondernemersontbijt. Als ‘toetje´ van het ontbijt werd Damen Shipyards directeur Jos van Woerkum in het zonnetje gezet als voorbeeld van succesvol ondernemerschap.
door Hannie Visser-Kieboom
Voor sommige ondernemers was het vrijdagmorgen vroeg uit de veren om op tijd op het gemeentehuis aan te schuiven bij het ondernemersontbijt. Met knapperige broodjes, vers fruit en verbindende gesprekken was dat zeker geen straf. Wethouder Jan Nederveen van economische zaken mocht de ondernemers verwelkomen, na het lekkere ontbijt zorgde het tweede veel voor een leerzaam uurtje onder leiding van Erik van Noordenne, directeur/bestuurder bij Bouw- en Inframensen Zuid-Holland Zuid. Hij begon met enkele cijfers, zoals de 1.8 miljoen ZZP’ers in Nederland. Zo is in Hardinxveld-Giessendam volgens het CBS 12,5 procent van de werkenden ZZP’er.
VERBINDING
Daarna mochten drie succesvolle vrouwelijke ondernemers vertellen over hun werk. Zoals Esther Quakernaat van het reclamebureau Essiesgoes. ,,Waarom ben je vanmorgen naar het ontbijt gekomen zo wilde ze weten van de ondernemers. Ze gaf zelf het antwoord; om contact te maken en verbinding te zoeken met andere ondernemers. Daarna liet ze enkele succesvolle voorbeelden van ‘emotional branding’ bij grote bedrijven zien, zoals Coca Cola en Tony Chocolonely. ‘Sell emotions, not products’, zo sloot ze haar pitch af. Wie meer wil weten over haar diensten kan al op 21 november deelnemen aan de webinar over het ontwerpen van een klantwervende website.
WERKSFEER
Marije van den Berg had eveneens een mooi aanbod voor ondernemers; op 14 december biedt ze een gratis masterclass aan over stressmanagement en engagen van toekomstige generaties. Tijdens haar pitch ging ze vooral in op leiderschap, maar ook op het vasthouden van werknemers. Biedt hen zingeving, ontwikkelmogelijkheden en een goed salaris. Als de werksfeer goed is, blijven mensen graag voor je werken. Agnes Vleugel was de laatste van het trio vrouwen, zij ging in op body, life, business en mind. Ze riep ondernemers op uit hun ‘comfortzone’ te stappen. Ze biedt met het Start Growing Programma een training aan voor mensen die bewust kiezen voor groei of zoals ze schrijft ‘De kickstart voor een krachtig leven’.
LEERLING-TIMMERMAN
Als verrassende afsluiting van het ondernemersontbijt nam Teus Boerman, lid van de stuurgroep economische zaken, het woord. HIj mocht Jos van Woerkum in het zonnetje zetten. De man die als vijftien-jarige jongen op de fiets van Sliedrecht naar Hardinxveld kwam om leerling timmerman te worden. Hij werkt nog steeds bij Damen Shipyards Hardinxveld en is in 2024 al weer 25 jaar directeur bij het bedrijf. Hij ontving een beeldje uit handen van Boerman, wethouder Jan Nederveen verraste hem met bloemen en een bon voor de nieuwe lunchroom ‘Bij ASVZ’ die in december open gaat in winkelcentrum de Giessenhof.

