Vak van de toekomst op Calvijn

21 september 2018 om 07:58 lokaal

H'VELD-G'DAM ,,Kunnen we niet beter een kant en klare salade bij de winkel halen?", grappen de Calvijndocenten als ze tijdens een proefles 'Dienstverlening en Producten' (D&P) hun eigen lunch moeten maken. Op dinsdag 18 september was de opening van een speciaal D&P-lokaal de aftrap van het nieuwe VMBO-vak. De leraren gingen zelf aan de slag om te ervaren hoe hun leerlingen vanaf nu worden voorbereid op de samenleving en arbeidsmarkt van de toekomst.

door Suzanne Heikoop

,,Vorige week kwam de inspectie op onze school langs.", vertelt Jeroen Spek, directeur van Calvijn. ,,We wisten dat het wel goed moest zijn, maar dat de uitkomst zó goed was hadden we ook weer niet verwacht. Vooral het inspelen op de individuele leerbehoefte viel positief op. Van zo'n resultaat gaan we echter niet achterover leunen en genieten van ons succes. Daarom was vandaag de aftrap van ons nieuwe vak D&P. In de afgelopen tijd hebben docenten Janneke Snoek en Erwin de Man hun bevoegdheid gehaald om D&P te kunnen geven, vandaag proeven de andere docenten van het vak om ook als team de schouders eronder te kunnen zetten."

In het derde leerjaar van het VMBO krijgen de leerlingen klassikaal D&P, in het vierde leerjaar kunnen ze het als keuzevak kiezen. De keuze is enorm, van koken tot 3D-printen en van programmeren tot het maken van films. Spek: ,,Sinds twee jaar is het VMBO opgesplitst in tien beroepsgerichte profielen. Dit vak sluit daar perfect bij aan. Toch is het ook mogelijk om een keuzevak te kiezen die te maken heeft met een ander profiel. Uiteindelijk wordt D&P afgesloten met een examen. Daarvoor hoeft niet alleen geblokt te worden; het komt neer op kennis, vaardigheden en creatief en oplossingsgericht denken."

De D&P keuzevakken staan op een aantal pijlers. D&P-docent Janneke Snoek: ,,Alle keuzevakken zijn gebaseerd op minstens één van de vier thema's: Het organiseren van een activiteit, presenteren, promoten en verkopen, het maken en verbeteren van producten en het ontwikkelen van een multimediaal product. Daarnaast moet het eindresultaat stroken met een aantal doelstellingen: Duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord en/of publiek en commercieel."

Met D&P werken leerlingen aan hun toekomst. Jeroen Spek: ,,Tijdens de keuzevakken kruipen de leerlingen in de huid van een professional. Ze moeten zichzelf aansturen en krijgen verantwoordelijkheid over hun werk. Daarnaast zijn er individuele opdrachten, maar wordt er ook samengewerkt. Leerlingen kiezen een keuzevak waar hun interesse ligt, waardoor ze gemotiveerder zijn om lekker aan de slag te gaan. Ze leren ook sneller en beter door gewoon te doen. D&P lijkt ons een perfecte voorbereiding op wat de samenleving en de arbeidsmarkt in de toekomst van onze leerlingen vraagt. Wij bieden daar graag een mooie en gefaciliteerde werkplek voor."

advertentie
advertentie