Het bestuur van SliM Wonen zit niet stil
Het bestuur van SliM Wonen zit niet stil SliM Wonen

SliM Wonen zet zich in voor huurders

24 juli 2019 om 19:10 lokaal

SLIEDRECHT/MOLENLANDEN Signaleren, bij elkaar brengen, onderhandelen en adviseren. Het bestuur van SliM Wonen zit niet stil. De huurdersorganisatie vertegenwoordigt huurders van Tablis Wonen en werkt over en weer samen, om met elkaar een goed resultaat te krijgen. ,,We werken samen met Tablis, maar staan aan de kant van de huurder."

De huurdersvereniging bestaat sinds 2003, weten bestuursleden Nel 't Jong en Dina Korevaar. Nel: ,,H3S is formeel opgericht in 2003, na het samengaan van de woningbouwverenigingen De Waert en Banienoe. Enkele jaren geleden werd de naam H3S gewijzigd in SliM Wonen. Dit nadat de huurdersorganisatie van Molenlanden zich bij H3S aansloot."

EERLIJKE HUURTARIEVEN Het werkgebied van SliM Wonen is zo breed dat er een aantal personen per onderwerp ingezet wordt. Nel: ,,Daardoor kunnen er altijd meerdere mensen meedenken, maar hoeft niet iedereen verstand te hebben van alles wat er speelt. Zo wonen een aantal leden gemeenteraads- of drechtstedenvergaderingen bij, zijn er een paar vertegenwoordigers van de huurders in Molenlanden, toetsen een paar leden de nieuwe plannen aan klimaatdoelen en strijden anderen voor eerlijke huurtarieven, ook in combinatie met de aanpassingen voor het klimaatakkoord. Vijf keer per jaar zitten we met Tablis rond de tafel en het algemeen bestuur komt eens in de zes weken bij elkaar. Het dagelijks bestuur ook, om de vergaderstukken voor te bereiden. Ook hebben we regelmatig overleggen tussen huurders en portefeuillehouders van Drechtsteden. We volgen alle bouw- en renovatieprojecten en zijn aanwezig op vergaderingen daarvan, om te horen wat er bij de huurders speelt. Zo blijven we op de hoogte en kunnen we kritisch blijven kijken naar zaken die de huurders van Tablis aangaan."

GEEN KLACHTENCENTRUM SliM Wonen is er niet voor de verstopte afvoer en kapotte ruit. Dina: ,,We zijn geen klachtencentrum, huurders kunnen voor zulke zaken gewoon bij Tablis aankloppen. Wij kunnen echter wel helpen bij geschillen tussen Tablis en huurders. Ook voor vragen of problemen die hele flats of wijken aangaan, proberen wij onze kennis in te zetten. Zo kregen we pas de vraag of de centrale ventilatie in een flat ook uitgezet kan worden bij rampen. Dat hebben we uitgezocht. Ook toetsen we of bijvoorbeeld Drechtsteden zich aan de prestatieafspraken houdt. Hier merkt de huurder op een directe manier niets van, maar ze kunnen wel profijt hebben van de resultaten. Mensen kunnen ook ideeën bij ons aandragen om de buurt prettiger en gezelliger te maken. De samenleving wordt steeds meer individualistisch en we zetten ons graag in om deuren te openen. Deze ideeën pakken we dan zelf op, of koppelen we aan een bewonerscommissie."


SERIEUS GENOMEN De afspraken die SliM Wonen met Tablis maakt, worden serieus genomen. Nel: ,,We werken soms maanden aan afspraken, dus de basis is sterk. We blijven spitten om het beste voor de huurders te krijgen. Daar gaat veel tijd in zitten, maar het is voor ons allen een leuke uitdaging en nuttig vrijwilligerswerk."


Meer informatie over SliM Wonen is te vinden op de website: www.slimwonen.eu.

Afbeelding
advertentie
advertentie