Rianne (links) en Miranda.
Rianne (links) en Miranda. Eline Lohman

Graanbuurt is trekpleister in regio

25 februari 2020 om 07:28 Mensen

GIESSENBURG De Graanbuurt in Giessenburg heeft een grote aantrekkingskracht. Het winkelgebied bruist, niet alleen door de winkeliers die er alles aan doen om mensen een beleving te bieden, maar ook door de activiteiten en evenementen die op de Graanbuurt gehouden worden. Ondernemers Rianne Kool (47) en Miranda van den Berg (51) vertellen door middel van stellingen meer over de Graanbuurt en haar aantrekkingskracht.

door Eline Lohman

De Graanbuurt heeft een grote aantrekkingskracht op Giessenburg.
Rianne: ,,Ja, dat klopt. En het merendeel van de mensen komt van buitenaf, uit alle hoeken van het land. Bij ons kunnen mensen modern winkelen in een historische, industriële omgeving. Door die combinatie onderscheiden we ons van bijvoorbeeld winkels in de stad. Vaak splitsen groepjes zich op en struinen ze lekker rond in de gebouwen die de Graanbuurt rijk is. Mensen vinden het mooi om te ontdekken en komen geregeld terug, omdat ze aangeven dat ze aan één keer niet genoeg hebben." Miranda: ,,Mensen geven aan het gezellig te vinden om met visite de Graanbuurt te bezoeken. Er is zoveel meer te bieden dan alleen oude bouwmaterialen en brocante, waar het ooit mee begonnen is. De Graanbuurt stond bekend om de wat meer elitaire doelgroep. Natuurlijk vind je producten in het hogere segment, maar ook zeker voor de kleinere beurs. Dit maakt juist de diversiteit groter." 

Er zijn nog groeimogelijkheden voor de Graanbuurt.
Miranda: ,,Ik zie altijd groei. Je hoeft niet altijd groot, groter, grootst; maar beter, door de puntjes op de i te zetten. Het zou bijvoorbeeld wat mij betreft duidelijker moeten zijn waar de Graanbuurt begint en waar deze eindigt. We hebben verschillende gebouwen – het mag van mij meer eenheid uitstralen." 
Rianne: ,,Er is nog plek voor ondernemers. Het leuke is dat Jan Boer, eigenaar van de panden, heel inventief is. Het is hier met recht 'anders dan anders'."

De Graanbuurt versterkt Giessenburg.
Miranda: ,,Ja en nee. Het is ook lastig te zeggen, want wij zitten er als ondernemers middenin." Rianne: ,,Dat laatste heb ik ook. Maar ik merk wel dat er meer mensen naar Giessenburg toe komen. Die overigens niet snel naar ondernemers in het dorp gaan. Wel verwijzen wij ze door. Ik zou het mooi vinden als de samenwerking tussen ondernemers uit het dorp en die van de Graanbuurt beter zou worden. We kunnen elkaar namelijk meer versterken. Daar zijn nog geen plannen voor, maar wie weet. Het zal best lastig zijn, want hoe ga je dit met elkaar mixen?" 

De diversiteit aan ondernemers is goed.
Miranda: ,,Er is meer diversiteit gekomen, het is meer compleet nu. De ondernemers vullen elkaar goed aan en er is een mooie mix. Kleding, stoere bouwmaterialen, brocante, woondecoratie, horeca en sieraden zaten hier al van begin af aan. Er zijn onder meer een banketbakkerij, een chocolaterie, een speciaalzaak in thee en kof?e, een kapster, schoonheidsspecialisten, klankschalen/ ontspanning, mannenkleding, interieur- en tuinarchitectenbureau, kunsthandel/galerie en design bij gekomen. En kunst en design trekt nu eenmaal weer een ander publiek. We willen graag de maaksector meer hier naartoe halen. Altijd leuk om de kunstenaar aan het werk te zien."
Rianne: ,,Ook ik denk dat we een mooie diversiteit hebben en redelijk compleet zijn."

Alleen het winkelaanbod is niet genoeg – evenementen en activiteiten zijn ook nodig om mensen te trekken.

Rianne: ,,Ja, winkels plus activiteiten en evenementen versterken elkaar. Zoals het Summerfestival, dat zich steeds meer ontwikkelt. Ook de Herfstfair en de Brocantefair zijn een begrip geworden in de Graanbuurt." 
Miranda: ,,Die extra activiteiten kunnen voor mensen net dat duwtje in de rug geven om eens rond te gaan kijken hier, terug te komen of er enthousiast over te vertellen. Niet om persé te kopen, maar om te vermaken. Want dat laatste vinden we ook heel belangrijk: mensen een beleving geven, die ze vaak missen in een binnenstad. We staan niet stil en zullen blijven verrassen. Ook door het steeds veranderende aanbod in de winkels."
 

Vaak splitsen groepjes zich op, merken de dames.
advertentie
advertentie