Het zwerfafval rondom de McDonald's wordt dagelijks opgeruimd door medewerkers.
Het zwerfafval rondom de McDonald's wordt dagelijks opgeruimd door medewerkers. McDonald's

Samen voor minder zwerfafval

29 mei 2020 om 09:09 Maatschappelijk

H'VELD-G'DAM Begin mei was het een jaar geleden dat het restaurant van McDonald’s aan de Peulenlaan in Hardinxveld-Giessendam is geopend. Een prachtig jaar waarin ze zeer succesvol zijn geweest. Voor McDonald’s is zwerfafval en het voorkomen daarvan al jaren een belangrijk thema. Ook McDonald’s Hardinxveld-Giessendam maakt zich hier lokaal sterk voor.

Vanaf het eerste moment dat er bekend werd dat zij zich op deze plek zouden vestigen zijn er gesprekken geweest over de bezorgdheid die er was bij de gemeente, omwonenden en bedrijven die zijn gevestigd in de omgeving over het mogelijke zwerfvuil. In het afgelopen jaar heeft McDonald’s duidelijk laten zien dat zij hun uiterste best doen om dit maatschappelijke probleem het hoofd te bieden.

Dick Bovekerk, franchisenemer: ,,Wij zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van onze gasten maar voelen ons wel verantwoordelijk voor de gevolgen hiervan. Daarom zijn wij iedere dag meerdere uren bezig om te zorgen dat de omgeving van ons restaurant er netjes uitziet. Dit gaat veel verder dan hetgeen we volgens onze vergunning verplicht zijn.”

VERANDERING Sinds 15 maart worden zij echter geconfronteerd met een andere situatie. Door het coronavirus is hun bedrijfsvoering behoorlijk gewijzigd. Remco Bovekerk, restaurantmanager: ,,Wij mogen gelukkig open blijven met onze McDrive, waardoor we in staat zijn om ons bedrijf succesvol te blijven exploiteren en onze medewerkers aan het werk te houden. We zijn zelfs weer gestart met nieuwe medewerkers werven en dat is in de huidige “horeca” business zeer uitzonderlijk.”

Door de overheidsmaatregelen hebben zij wel hun parkeerplaats moeten sluiten. Hierdoor zien ze dat veel gasten een alternatieve parkeerplaats zoeken in de omgeving en daar helaas hun zwerfvuil achterlaten. Tevens zijn de openingstijden gewijzigd, waardoor ze in de ochtend een uur later beginnen met het opruimen van het zwerfvuil. Remco Bovekerk: ,,We hebben nu lokaal besloten dat we voortaan vanaf 8.00 uur met twee personen starten en proberen alles schoon te hebben voor 9.00 uur”.

CONTACT MET BUREN Vanaf het eerste moment dat het restaurant startte medio 2019 heeft het contact gehad met de buurt. Gedurende afgelopen weken hebben zij meerdere telefoontjes gehad van diverse buren om zwerfafval te melden. Dick Bovekerk: ,,Hier zijn we blij mee en onze medewerkers hun onze uiterste best om overlast te beperken”.

Afgelopen week heeft het restaurant ook via een brief en mail zoveel mogelijk omwoners en collega-ondernemers uit de buurt benaderd om te vragen contact op te nemen indien er sprake is van overlast. Hier hebben al meerdere mensen positief op gereageerd door juist te benadrukken hoe goed het gaat. Een van de crewleden geeft aan dat zij vaker complimentjes krijgt van mensen. “Ik vond het eerst best lastig om dit werk ook te doen, maar door de positieve reacties van collega’s en voorbijgangers weet je dat je goed werk doet.”

SAMEN OPLOSSEN ,,Voor ons is de huidige situatie net als voor ieder ander nieuw en ligt er vuil op plaatsen die ons niet bekend zijn. Het is dus altijd goed om hierop gewezen te worden. Wij waarderen het begrip en de medewerking van onze buren hierbij enorm”, aldus Remco Bovekerk.

Gasten van de McDrive wordt ook gevraagd om hun medewerking. Zij worden opgeroepen om hun afval zoveel mogelijk mee naar huis te nemen of in de aanwezige afvalbakken te gooien. ,,Wij streven ernaar om een zo goed mogelijke buur te zijn en zo mogelijk de omgeving netjes en schoon te houden. Voor McDonald’s is zwerfafval al jaren een belangrijk thema. Wij zijn ervan overtuigd dat we dit samen op een positieve manier kunnen doen en hopen dus op medewerking van iedereen.”

Afbeelding
advertentie
advertentie