Luchtfoto van 't Oog.
Luchtfoto van 't Oog. gemeente Hardinxveld-Giessendam

Omwonenden ‘t Oog willen betrokken worden

25 november 2020 om 09:51 Nieuwbouw

H’VELD-G’DAM De bewonerscommissie van de wijk Over ‘t Spoor doet met klem een beroep op de gemeente om de omwonenden vroegtijdig te betrekken bij de nieuwbouwplannen voor ‘t Oog. Donderdag werd de gemeente bijgepraat over de voorlopige plannen voor de nieuwe wijk. Het college heeft toegezegd met een helder participatieproces te komen, maar duidelijk werd al meteen dat zeker niet alle wensen van bewonerscommissie in vervulling worden gebracht.

‘T Oog is het poldergebied in het noordwesten van Hardinxveld, ingesloten tussen de Merwedelingelijn en de Betuwelijn. In het uiterste westen van ‘t Oog komt een industrieterrein. Verder wordt het gebied in verschillende bouwvelden verdeeld voor toekomstige woningbouw. Het eerste bouwveld waar gestart wordt, ligt aan de oostkant van de Polderweg. Daar komen zo’n 170 woningen. Het bestemmingsplan daarvan wordt naar verwachting eind eerste kwartaal van volgend jaar door de raad behandeld.

ONTSLUITING VERKEER Voordat die huizen er komen, wil de bewonerscommissie dat de ontsluiting van het verkeer goed geregeld is. Nico IJzerman van de wijk Over ‘t Spoor ziet dan ook het liefst dat er eerst een tunnel wordt aangelegd die vanuit ‘t Oog onder het spoor doorgaat en aansluit op de Stationsstraat. Al het verkeer moet momenteel over de spoorwegovergang bij het station en dat levert volgens IJzerman nu al in de spits problemen op. Als daar meer verkeer bijkomt, ,,levert dat gevaar op en vergroot het de kans op ongelukken’’, stelt hij.

Volgens een verkeersonderzoek van Royal HaskoningDHV, dat de gemeente heeft laten uitvoeren, kan de spoorwegovergang het extra verkeer van de 170 huizen nog wel aan, mits die wordt aangepast. Een tunnel is pas vereist als de rest van ‘t Oog ontwikkeld wordt.

LATERE FASE Wethouder Theo Boerman liet IJzerman dan ook weten dat de tunnel pas in een latere fase een optie is. ,,Volgens het plan dat er nu ligt, zouden er 170 woningen ontwikkeld kunnen worden met aanpassing van de spoorwegovergang’’, aldus Boerman. Hij benadrukt dat ook de Spoorweg grondig wordt aangepakt. ,,Maar ondertunneling gaan we niet doen voordat we er 170 woningen bouwen. Uit de studie komt naar voren dat dat mogelijk is. Dus dat is ook het uitgangspunt.’’

Een tunnel, die momenteel is ingetekend ter hoogte van de Stationskerk, is in ieder geval technisch mogelijk en ruimtelijk inpasbaar, laat de betrokken ambtenaar Gert-Jan Nieuwland weten. Waar het volgens hem verder van afhangt is of de tunnel ook financieel haalbaar is. De gemeente heeft eerder vluchtig berekend dat aan een tunnel voor het autoverkeer een prijskaartje van 40 miljoen euro hangt. En enkel een fietstunnel zou 8 miljoen euro kosten.

Dat geld moet grotendeels opgehaald worden met de verkoop van de huizen in ‘t Oog. Daar zitten volgens Nieuwland ook bestuurlijke keuzes aan vast voor de gemeenteraad. Want als in de toekomst blijkt dat het dubbele aantal woningen in heel ‘t Oog nodig is om een tunnel te kunnen realiseren, ,,wilt u dat dan?”

advertentie
advertentie