‘De successtory van Rook’

9 mei 2007 om 00:00 Nieuws

Door de leerlingen wordt hij dominee genoemd. Maar dat is te veel eer, vindt Rook Verkaik. Hij is fulltime kerkelijk werker vanuit de Hervormde Kerk en geeft een paar uur per week les op obs de Driemaster. Al tien jaar lang brengt hij de bovenbouwleerlingen een stukje kennis over het christendom bij. ,,Ze hebben veel vragen over het geloof, omdat ze hierover thuis weinig of niks horen. Wat is bidden? Waarom gaan mensen ‘s zondags met een hoed op naar de kerk? Waarom wordt er verschillend gedacht over het christendom? Hoe meer vragen, hoe liever,” vertelt de gastdocent, die nog steeds met plezier voor de klas staat.

Godsdienstleraar 10 jaar op obs De Driemaster H’VELD-G’DAM - Bijbelles op een openbare basisschool. Dat klinkt niet voor de hand liggend, maar er is blijkbaar toch veel behoefte aan in Hardinxveld-Giessendam. Meer dan de helft van de Driemaster leerlingen uit de groepen 6 tot en met 8 volgt iedere week een half uur godsdienstles van gastdocent Rook Verkaik. Een farizeeër is hij beslist niet. ,,Dat is niet mijn rol op deze school. Tijdens mijn lessen probeer ik respect voor andersdenkenden over te brengen.”

Door de jaren heen ontwikkelde hij een lesmethode voor de openbare basisschool. ,,Ik gebruik geen theologische termen en leg mijn mening niet op. Ik probeer de bijbelverhalen dan ook breder te trekken. Neem het verhaal over Jona in de walvis. De kinderen vragen zich niet af hoe het kan dat hij erin zit, en daar draait het ook niet om. Wij praten in de klas juist over de ‘redding’.” Ook gaat Verkaik dieper in op bepaalde thema’s uit de bijbel. ,,We bespreken allerlei soorten rituelen: van beschuit met muisjes tot een kruis. En wáárom we rituelen gebruiken... omdat we er een gevoel mee willen uitdrukken,” geeft de kerkelijk werker zelf al het antwoord.

Stukje opvoeding

Lesgeven geeft hem naar eigen zeggen ‘vreugde’. Ook Driemaster directeur Ton van Deutekom is enthousiast over de lessen van Verkaik. ,,Als school zijnde willen we de kinderen de vrijheid geven om te kiezen voor deze godsdienstlessen. Eenmaal gekozen, moeten de leerlingen de lessen wel een jaar lang blijven volgen. Er blijkt veel vraag naar te zijn. Het is natuurlijk ook een stukje cultuur... opvoeding dat we bieden. De lessen zijn niet te zwaar aangezet, en dát is nu juist de successtory van Rook.”

Verkaiks rol als kerkelijk werker is gesplitst. Op school is hij de ‘deskundige’ en laat hij kinderen kennismaken met de bijbel, in de kerk is hij beleidend en heeft hij een evangeliserende rol. ,,Wat ik belangrijk vind op school is dat de kinderen meer begrip krijgen voor elkaar. Ik probeer hen respect, openheid en een gevoel voor andersdenkenden bij te brengen.”

Zijn deskunigheid werd vorig jaar ook aangeboord tijdens de deelname van groep 7b/8b aan Thinkquest. Thinkquest is dé onderwijs webstrijd. Ieder schooljaar worden scholieren uitgedaagd om in teamverband een educatieve, originele en interactieve website te maken. Met hulp van Verkaik maakten de leerlingen een site over godsdiensten: www.04874.06jn.thinkquest.nl/ Met het reultaat kwamen ze in de top-40. ,,Het leukste was om hier met héél de klas aan te werken,” besluit de docent.

advertentie
advertentie