Incidenten en ergernis op Merwede-Lingelijn

30 mei 2007 om 00:00 Nieuws

Graffiti prijkt ook hoog op het lijstje met reizigersergernissen, maar dit verhinderde Anne Hettinga, directeur van Arriva, en de gedeputeerde Martin Huls van de Provincie Zuid-Holland dinsdag niet om met groot enthousiasme twee spuitbussen ter hand te nemen. Naast het reizigersonderzoek van het Platform Sociale Veiligheid Merwede-Lingelijn presenteerde vervoerder Arriva namelijk de kleur van de nieuwe treinstellen.

SLIEDRECHT - Twintig procent van de treinreizigers op de Merwede-Lingelijn zegt in de afgelopen twee jaar slachtoffer te zijn geweest van een incident, zoals geweld en diefstal. Ook blijkt dat maar liefst 62 procent van de reizigers op deze lijn zich ergert aan het gedrag van medepassagiers. Het gaat dan met name om geluidsoverlast van telefoons en muziek. Deze opvallende cijfers zijn slechts twee van de uitkomsten die zijn te lezen in het reizigersonderzoek dat dinsdag 22 mei werd gepresenteerd in restaurant de Heeren van Slydregt.

Door Jan Malschaert

In no time spoten de heren een grote afbeelding van het nieuwe treinstel rood. Na het moeizaam verwijderen van een sticker werd het rood-witte uiterlijk van de nieuwe trein echt zichtbaar. De kleur rood is mede bepaald door de reizigers. Het vijftal dat hun keuze voor rood het meest origineel had gemotiveerd kreeg dinsdag een glassculptuur van de Spurt, de nieuwe trein. Deze treinen moeten in week 38 van 2008 gaan rijden. Tot die tijd kan Hettinga geen garantie geven dat er op tijd gereden wordt. Dit laatste werd pijnlijk duidelijk doordat de presentatie een half uur later begon, vanwege vertraagd treinverkeer.

Aan het reizigersonderzoek werkten 1248 personen mee een enquête in te vullen. Uit de resultaten bleek dat behalve het gedrag van medereizigers ook vertragingen, afval, onhygiënische plekken, hangjongeren en beperkt toezicht belangrijke bronnen van ergernis vormen. Verder gaf een grote meerderheid van 66 procent slecht op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op de lijn. Directeur Hettinga kwam die laatste groep tegemoet door op de toekomstplannen in te gaan. Zo wordt het spoor op twee plaatsen verdubbeld waardoor een 15-minutendienst mogelijk wordt. Er komen meer haltes en Arriva wil in voorzieningen, zoals meubilair en fietsenstallingen, investeren.

advertentie
advertentie