Protest bij opening Betuwelijn

20 juni 2007 om 00:00 Nieuws

Met het overhalen van een hendel in Barendrecht opende koningin Beatrix zaterdag officieel de Betuweroute. De ‘feesttrein’ die zij elders in beweging zette, had eigenlijk tot Valburg in de Betuwe moeten rijden, maar kwam niet ver. Ter hoogte van Papendrecht, Sliedrecht en Schelluinen, maar ook in Gelderland hadden actievoerders zich vakkundig aan het spoor geklonken.

REGIO - Met slechts 40 km/h en een uur vertraging door technische problemen is maandagochtend de eerste goederentrein op de Betuweroute vanaf een Zwijndrechts rangeerterrein vertrokken. In de verder lege trein waren twee agenten aanwezig en boven het voertuig cirkelde een politiehelikopter. Al deze maatregelen waren genomen voor actievoerders van GroenFront! die zich mogelijk opnieuw aan het spoor hadden geketend. Zaterdag strandde de trein tijdens de opening van het traject hierdoor al na een paar honderd meter.

Vanaf het moment dat begin jaren ‘90 de plannen over de spoorlijn bekend werden, is het project omstreden. Boeren, burgers en ondernemers moesten huis en haard verlaten. In totaal werden er 400 huizen en bedrijfspanden voor de 160 kilometer lange lijn gesloopt. Na jaren van protesten en processen hingen er eind vorig jaar nieuwe perikelen in de lucht. De burgemeesters van Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem en Giessenlanden wilden het veiligheidsconvenant niet tekenen. Na overleg gingen de burgervaders overstag met de kanttekening dat veiligheidsknelpunten als de bluswatervoorziening en bereikbaarheid voor hulpdiensten in de toekomst worden opgelost. De Hardinxveldse burgemeester R. Augusteijn plaatst een kritische noot: ,,Het Rijk dacht: ‘Die trein moet nu eindelijk eens gaat rijden, dan zien we later wel hoe het gesteld is met de veiligheid.’ Dat is een gekke gedachte.”

130 processen

De Betuweroute is zeven jaar vertraagd en heeft bijna vijf keer zo veel gekost als oorspronkelijk begroot (uiteindelijk 4,7 miljard). De forse vertraging kwam mede voort uit de 130 processen die er tegen de overheid werden gevoerd. De processen hadden betrekking op vrijwel alle aspecten van de Betuweroute en resulteerden in verschillende bouwkundige aanpassingen. Uiteindelijk werden er vijf tunnels met een totale lengte van 18 kilometer, 160 kilometer geluidsscherm, 7,5 kilometer verdiept liggend spoor en 190 faunapassages gebouwd. Ook werd de Betuweroute van het nieuwste Europese veiligheidssysteem voorzien.

Al deze zaken zorgden ervoor dat de kosten volledig uit de hand liepen. Hoewel de miljardeninvestering niet terugverdiend gaat worden, lijkt de lijn toch levensvatbaar te zijn en op termijn zelfs exploitatiekostendekkend te kunnen worden. Inmiddels liggen er aanvragen voor zeventig treinen per week en daarbij voorspelt het voorlichtingsbureau van de goederensector Rail Cargo een groei naar 90 miljoen ton goederen in 2020.

Een woordvoerster van exploitant Keyrail: ,,Aan het eind van dit jaar moeten er gemiddeld 50 treinen per dag op de twee sporen rijden. Op termijn moeten dit er echter 150 worden, maar het is lastig om exact te zeggen hoe deze opbouw er uit komt te zien.”

De goederentrein die maandag de primeur had, bereikte diezelfde dag na drie uur ongehinderd de Duitse grens bij Emmerich. Vandaar ging de reis verder naar Hongarije, waar de trein gevuld wordt met maïs. Om in de toekomst acties te voorkomen, maakt Keyrail geen gedetailleerde gegevens openbaar.

advertentie
advertentie