‘Ik tuinier al sinds mijn elfde’

1 augustus 2007 om 00:00 Nieuws

Dat weet ook Ad Klop. Hij is één van de twee mensen die de actie van ProRail ’s nachts heeft gezien. De uitleg van ProRail is dat ‘op deze manier iedereen wordt bereikt, want niet van iedere tuinder is naam en adres bekend’. ,,Het is heel triest, maar het is niet anders.” Klop is zogezegd langs de spoorlijn geboren en heeft van 1942 tot 1985 gewoond in het spoorhuis langs de spoorlijn. Vader Klop werkte bij het spoor en in die tijd kregen werknemers van NS een stukje spoorberm in beheer om er te tuinieren. Zo ook Vader Klop. In 1985 nam zoon Ad het huurcontract over van zijn vader en in 1990 werd dat contract vernieuwd in verband met een nieuwe schuur. Ad: ,,Ik betaalde jaarlijks via een acceptgiro de huur. Kijk, de laatste jaren waren er wel geruchten over ontruimen in verband met de Betuwelijn, maar je hoorde er verder niets over. En dan nu dit. Het ergste vind ik dat je als trouwe huurder, die tot 2008 het huurcontract heeft betaald, zomaar een briefje op je schuur vind. Zo ga je niet met mensen om en dat heb ik de spoorwegen laten weten ook.”

Volkstuinders verdrietig om ontruiming H’VELD-G’DAM – ,,Tussen 04.00 en 06.00 uur hebben mensen van ProRail brieven op schuren en aan bonenstaken bevestigd waarin stond dat wij voor 16 oktober onze tuinen moeten hebben verlaten. Dat hebben twee mensen gezien. We hebben ook zo’n brief thuis gekregen.” Tuinier in hart en nieren Bram Teeuw wordt er niet vrolijk van, maar hij beseft dat er niets aan te doen is. Het einde van zijn volkstuin is nabij.

Door Wil Sommeijer

Illegale tuinders

Eén van de argumenten van ProRail om de volkstuinen te ontruimen is de veiligheid op het spoor. Drs. E. Gürke, regiodirecteur ProRail Randstad Zuid: ,,Als spoorbeheerder en -verkeersleider heeft ProRail de taak om de veiligheid op en langs het spoor te garanderen. Wij zijn er ook verantwoordelijk voor dat treinen ongehinderd kunnen rijden. Het treinverkeer ondervindt vaak hinder van spoorlopers, vandalisme, overwaaiend afval, spelende kinderen en loslopende huisdieren. Hierdoor ontstaan flinke vertragingen en soms zelfs (ernstige) ongelukken.” De tuinders kunnen wel achter deze boodschap staan. ,,Ik ken het spoor. ProRail heeft het ook over zogeheten illegale tuinders, maar dat hebben ze zelf in de hand gewerkt door hun beleid.”

Dat laatste wordt beaamd door een tuinder die niet met zijn naam in de krant wil. Hij moest enkele jaren geleden weg van zijn tuin in Sliedrecht vanwege de aanleg van een fietspad. In Hardinxveld kon hij een stukje langs de spoorlijn krijgen, maar het toenmalige contract was al opgezegd. Toen hij ProRail belde voor een nieuw contract werd in bedekte termen gezegd dat hij maar gewoon moest gaan tuinieren.

Ook Bram Teeuw (67) is niet blij met het verlies van zijn tuin. Hij tuiniert al sinds zijn elfde. ,,De tuin was eerst van opa, toen van mijn vader en sinds 1980 van mij. Ik huur netjes van de spoorwegen. Ja, het is nu einde verhaal. Ik zal mijn konijnen en kippen moeten slachten. Dat vind ik echt erg. De schaapjes worden tijdelijk ondergebracht bij boer De Jong. Een andere tuin? Ik heb nog niks. Het volkstuincomplex aan de Parallelweg is vol.”

,,Ik heb zo’n mooi stukkie. Bomen, vogels, salamanders. Het is zo mooi. Dat is straks allemaal verleden tijd. Heel erg,”aldus Ad Klop.

advertentie
advertentie