Betuwelijn nog niet op de rit

8 augustus 2007 om 00:00 Nieuws

REGIO - Het ziet er naar uit dat de onlangs geopende Betuwelijn niet dit jaar, maar pas begin 2008 het verwachte aantal van vijftig goederentreinen per dag zal halen. Dit zegt een woordvoerster van Keyrail, exploitant van de miljardenspoorlijn in een reactie op alle commotie en de media-aandacht voor het stilleggen van het commerciële goederenvervoer.

Door Panos Apostolidis

Het commerciële goederenvervoer is twee weken geleden stilgelegd omdat de veiligheidsystemen van de locomotieven van veel vervoerders niet aansluit op het European Train Controlsystem (ETCS) waarmee de spoorbaan is uitgerust. Hierdoor is de ‘communicatie’ tussen de locomotief en de rails niet optimaal, zo bleek tijdens testritten tussen Kijfhoek bij Rotterdam en Zevenaar. Treinen deden 3,5 uur over de rit van ongeveer honderd kilometer, terwijl dat ongeveer een uur zou moeten zijn.

Tot nu toe hebben slechts 24 goederentreinen over de omstreden Betuwelijn gereden. Dit heeft mede te maken met grootscheepse onderhoudswerkzaamheden aan het spoor bij het Duitse Emmerich. Op dat gedeelte vindt de Betuwelijn geen aansluiting.

Critici denken dat de Staat als aandeelhouder van de spoorlijn hierdoor zeker een half miljoen per dag aan overheidsinkomsten misloopt. ,,Er is nooit beloofd dat we die vijftig treinen per dag zouden halen. Het was een streven. 2007 was een inloopjaar, juist bedoeld om dit soort kinderziektes te signaleren en te verhelpen. Bovendien is met de investeerders afgesproken over vijf jaar break-even te zijn, wat wil zeggen dat we de onderhoudskosten moeten kunnen dekken met de inkomsten. De verwachting is dat het ons volgend jaar lukt om het aantal treinen uit te breiden tot 150 per dag,” aldus een optimistische woordvoerster van Keyrail.

Railion, met tachtig procent marktaandeel de grootste vervoersmaatschappij op de spoorlijn, baalt van de tegenslag, maar lijdt volgens een zegsman niet veel schade nu zij de Betuwelijn niet kunnen gebruiken. Ook Railion rijdt locomotieven die niet geheel aansluiten op het ETCS en moeten worden aangepast. ,,Onze treinen rijden wel, want wij beschikken ook nog over andere goederensporen in Nederland. Wat dat betreft is er weinig aan de hand. Vooralsnog, ... want volgend jaar moet de Betuwelijn toch wel op toeren komen om de overige sporen niet te overbelasten.”

Een jaar voor de opening van de Betuwelijn uitten drie burgemeesters (Hardinxveld, Giessenlanden en Gorinchem, red.) hun zorgen over het geavanceerde veiligheidssysteem ETCS. Zij wilden het veiligheidsconvenant niet tekenen. Na overleg gingen de heren overstag met de kanttekening dat knelpunten als de bluswatervoorziening en bereikbaarheid voor hulpdiensten in de toekomst worden opgelost.

advertentie
advertentie