Patiëntendossiers zichtbaar bij huisartsenpost

22 augustus 2007 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - Minimaal de helft van alle huisartsen in Gorinchem en omgeving (ook Hardinxveld) moet voor het einde van het jaar aangesloten zijn op een nieuw communicatiesysteem. Deze maakt het mogelijk dat huisartsen vanaf de Centrale Huisartsenpost Gorinchem e.o de patiëntendossiers in kunnen zien. Voorheen moesten ze afgaan op de - niet altijd volledige - informatie van een patiënt tegenover hen.

Door Mirjam de Swart

Stel je voor: Je zit hondsberoerd tegenover de arts van de huisartsenpost. Deze stelt je allerlei vragen over medicijnen die je slikt, of je al eens met dezelfde klachten bij de huisarts bent geweest, wat de arts toen heeft verteld? Vragen waar je niet een, twee, drie antwoord op kunt geven omdat je je te ziek voelt of omdat je het gewoonweg niet weet. Het enige wat jij wil is een middel tegen de kwaal.

Binnenkort is dit verleden tijd. Met een simpele druk op de knop kan de waarnemend arts het medisch dossier van de patiënt voor hem inzien. Althans een professionele samenvatting daarvan. Maar voordat het mogelijk is moeten er heel wat werk worden verzet. Technisch gezien is het niet zo eenvoudig om het voor elkaar te krijgen. De wet bescherming persoonsgegevens en de verschillende systemen waarmee de huisartsen nu werken spelen daarin een belangrijke rol. De huisartsenpost is sinds april bezig met de invoering van dit systeem.

Nu gaan huisartsen (ook uit Hardinxveld-Giessendam) die dienst hebben op de post in Gorinchem af op de informatie die zij krijgen van de patiënt tegenover hen. Op deze manier kan belangrijke informatie makkelijk vergeten worden of onjuist verteld worden. Het is niet de bedoeling dat artsen lukraak informatie met elkaar uit gaan wisselen. Het is bedoeld om het werken op de post makkelijker te maken. In de toekomst kan het systeem ook opengesteld worden voor bijvoorbeeld artsen van de spoedeisende hulp.

Projectleider en ICT-deskundige Marcel Leijten: ,,Een belangrijk onderdeel van het project is het opzetten van een speciale server met een centrale patiëntenindex. In deze server worden alle NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) de verzekeringsgegevens en de vaste huisarts van alle patiënten opgeslagen. Je kunt deze server vergelijken met een telefoonboek. Door middel van deze server kan de huisartsenpost contact zoeken met de computer van de huisarts van de patiënt. Het ‘telefoonboek’ bevat dus geen medische gegevens. Die informatie blijft bij de bron: de computer van de huisarts.” Om dit voor elkaar te krijgen moeten eerst alle huisartsenpraktijken in de regio worden aangesloten op de server. Leijten: ,,Bescherming van privacy staat voorop. De waarnemend arts krijgt slechts een samenvatting van het dossier te zien.” Het voordeel van het digitale patiëntendossier is dat de waarnemend arts direct alle juiste informatie voor handen heeft. Leijten: ,,De waarnemend arts kan ook gelijk zijn diagnose en behandeling invoeren in het systeem zodat de eigen huisarts direct op de hoogte is gesteld.”

Begin september worden de patiënten geïnformeerd over het nieuwe systeem. Patiënten die bezwaar hebben tegen de gegevensuitwisseling kunnen een formulier invullen waarop ze aangeven dat hun gegevens geblokkeerd moeten worden. Vanuit de huisartsenpost kan hun medisch dossier dan niet ingezien worden. Eind van het jaar is de helft de huisartsen aangesloten op de server. De andere helft volgt in het eerste kwartaal van 2008.

advertentie
advertentie