Van veertaxi tot blusboot

16 juli 2008 om 00:00 Nieuws

H’VELD-G’DAM - Vol trots presenteerde Jos van Woerkum, directeur van Damen Shipyards Hardinxveld, dinsdagmiddag de nieuwe veertaxi van de gemeente Gorinchem aan de aanwezigen. De Gorinchem X, zoals de veer gaat heten, is er nog niet, maar op papier ziet het er allemaal veelbelovend uit. Burgemeester Piet IJssels tekende dan ook zonder twijfel het contract en leek zo tussen neus en lippen door alvast een tweede bestelling te plaatsen voor nog een veertaxi.

Regionaal staaltje vakmanschap

De Gorinchem X moet een multifunctioneel schip worden. Een schip dat mensen vervoerd van A naar B. ,,Een impuls voor het gebied ook in economisch opzicht,” aldus burgemeester IJssels. Maar daarnaast krijgt het schip ook een belangrijke taak als blusboot. ,,Veerdienst en veiligheid op het water worden gecombineerd. De blusvoorziening op de Gorinchem VI heeft zijn nut bewezen. Nu is het tijd voor een geavanceerder ontwerp.”

En dat was makkelijk gezegd dan gedaan geeft Jos van Woerkum toe. ,,Het is een beetje alsof je een brandweerwagen moet ontwerpen die ook als taxibusje gebruikt kan gaan worden. Hij moet snel zijn, dus licht, maar de gewenste blusvoorziening maakt het allemaal net wat zwaarder en gecompliceerder.” Het is dan ook niet gek dat dertig procent van de kosten van de veertaxi worden bepaald door de blusvoorziening. Totale kosten: 1,2 miljoen euro.

Jos van Woerkum is uiterst enthousiast, maar geeft toe dat het wel even wat rekenwerk heeft gekost voordat de aanbesteding binnen was. ,,Het project moest Europees aanbesteed worden. Het was dus zeer de vraag of wij wel de goedkoopste zouden zijn. Dat waren we gelukkig, omdat er verder niemand op het project aan ingeschreven. Hoewel we met onze offerte nog ver boven het budget van de gemeente lagen zijn we er toch uitgekomen.

Een opmerkelijk gegeven is dat Damen Shipyards het schip bouwt in samenwerking met een aantal andere regionale bedrijven. Strago Electro uit Gorinchem is verantwoordelijk voor de elektriciteit op het schip, Van Noorloos uit Werkendam bouwt het casco en Den Breejen uit Sliedrecht doet het schilderwerk.

De veertaxi de vooral tussen Gorinchem en Sleeuwijk gaat varen is een echte alleskunner. Bij een ‘normale’ vaart kunnen er dertig mensen mee aan boord. Er zijn twintig zit- en tien staanplaatsen. Daarnaast is er ook nog eens ruimte voor twaalf fietsen. Tijdens de snelle vaarten als taxidienst mogen er maximaal twaalf mensen mee aan boord. Ook de gemeente Hardinxveld-Giessendam was vertegenwoordigd tijdens de presentatie van het ontwerp. Niet heel vreemd, want Gorinchem is al langer met Hardinxveld en Werkendam in gesprek over een nieuwe veerverbinding tussen Wekendam, Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam. Daarnaast was er ook de brandweer ruim vertegenwoordigd. Ze kregen een tip mee van de burgervader. ,,De brandweer zou ook eens moeten kijken naar dit ontwerp. De huidige vloot is verouderd. Daarnaast is Rijkswaterstaat met zijn schepen uit onze regio verdwenen. Het fijnmazig netwerk op de rivier bestaat niet meer. Als er wat gebeurt, duurt het lang voordat er hulp is.” Uiterlijk in juli 2009 zal de veertaxi gaan varen.

advertentie
advertentie