IHC: nettowinst van 76 miljoen

3 april 2009 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - IHC Merwede heeft in 2008 opnieuw een grote groei doorgemaakt. De orderportefeuille is gestegen tot twee miljard euro en de omzet is met veertig procent gegroeid tot 1,1 miljard. De scheepsbouwer heeft een nettowinst geboekt van 76 miljoen, twaalf miljoen meer dan over het jaar 2007. De winststijging is volgens het bedrijf in belangrijke mate het gevolg van verbeterde projectbeheersing. Gelijktijdig heeft de winstgevendheid in 2008 duidelijk te lijden gehad onder de overspannen markt van toeleveranciers: grote en onvoorspelbare prijsstijgingen en op een aantal grote projecten matige leverprestaties met als gevolg kostenoverschrijdingen en vertraagde opleveringen. Desalniettemin spreekt de directie over een zeer bevredigend resultaat.

Wereldmarktleider

Voor 2009 verwacht IHC een soortgelijke omzet. Het bedrijf is wereldmarktleider op het gebied van veelal klantspecifiek baggermaterieel. Het wereldmarktaandeel bedraagt vijftig procent. Daarnaast is IHC toonaangevend op het gebied van complexe offshore-constructieschepen en equipement. Beide markten hebben zich, zeker tot het vierde kwartaal van 2008, zeer goed ontwikkeld. Vanaf het begin van het vierde kwartaal zijn de markten gekenmerkt door een afwachtende houding van klanten als gevolg van de turbulentie op de financiële markten. Al met al heeft dit geleid tot een grote en kwalitatief goede orderportefeuille van twee miljard euro per begin januari 2009. In 2008 zijn veertien klantspecifieke schepen voor de bagger- en offshoresector en 23 baggerschepen van de standaard Beaver-serie verkocht. In China zijn vijf grote standaard snijkopzuigers verkocht die op de Chinese partnerwerf Dalian Liaonan Shipyard worden gebouwd. Bij de Technologie & Services-bedrijven binnen de groep is een record aantal verkopen geboekt.

Gunstige vooruitzichten

De wereldeconomie kent een aantal voor IHC Merwede relevante drijvende krachten voor de lange termijn, te weten: de alsmaar toenemende behoefte aan energie, de groeiende vervoerstromen over de wereld, de groeiende behoefte aan infrastructuur als gevolg van de ontwikkelende economieën en de roep om een nieuwe benadering van watermanagement. Ten gevolge van de kredietcrisis en de daaruit voortvloeiende wereldwijde recessie is onlangs een aantal grootschalige baggerprojecten in het Midden-Oosten stilgelegd. Gelijktijdig willen regeringen wereldwijd hun economie stimuleren. Onder andere door het aanpakken van grootschalige infrastructurele werken. Als geheel kenmerkt de baggermarkt zich op dit moment door een afwachtende houding, maar zijn de vooruitzichten voor de lange termijn gunstig. De zoektocht naar olie en gas strekt zich steeds verder uit naar diepe zeeën en arctische gebieden. Circa 35 procent van de olie komt uit de zeebodem. Hiervoor zijn gespecialiseerde en hoogwaardige schepen en ander offshore-materieel nodig. IHC Merwede levert niet alleen hoogwaardige schepen voor boringen, het behandelen van olie- en gasputten en voor het leggen van pijpleidingen, maar ook hydraulische heihamers, hijsmaterieel en ander gespecialiseerd equipement en systemen.

Vox Maxima

De scheepswerf in Kinderdijk krijgt vrijdag 24 april hoog bezoek. Prinses Maxima komt het nieuwste schip dopen. Het vaartuig is vernoemd naar de eega van Prins Willem - Alexander nadat het eerst Vox Dubai zou gaan heten.

advertentie
advertentie