Omnivera is niet van de troon te stoten

16 mei 2009 om 00:00 Nieuws

Voor derde keer

op rij de beste

van Nederland

H'VELD-G'DAM - ,,Meten is weten. We maken het al jaren waar'', sprak een glunderende Piet van der Priem, directeur van Woningstichting Omnivera, afgelopen vrijdag ten overstaan van een groot aantal genodigden. Aannemers, installateurs als ook leden van de bewonerscommissies en het college van Burgemeester en Wethouders waren uitgenodigd om het feestje mee te vieren. Een feest dat inmiddels een vaste plek op de kalender verdient. Van der Priem was in feite nog heel bescheiden. Omnivera maakt al drie jaar het onwaarschijnlijke waar door voor de derde maal in successie de prijs in de wacht te slepen voor beste dienstverlenende woningcorporatie van Nederland. Ronald van Harmelen van het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH) maakte dan ook een diepe buiging.

Door Erik de Bruin

Volgens Van Harmelen zitten andere corporaties echt niet stil. ,,De hele sector heeft een enorme beweging gemaakt. Toen we in 1995 begonnen was het landelijk gemiddelde een 6,7. Dit jaar is een 7,7 gescoord. Ik heb zelf bij een woningcorporatie gewerkt en herinner me de tijd dat hoofdzakelijk in steen werd gedacht. Dienstverlening is gelukkig steeds belangrijker geworden en Omnivera voert daarin de boventoon. Ze hebben altijd boven het landelijk gemiddelde gescoord en de laatste jaren zelfs de koppositie ingenomen.'' ,,Dat ze dat weten vast te houden is een groot compliment waard'', stak wethouder Cor de Jong van wal in zijn toespraak. ''Wij als gemeente werken graag samen met de beste van Nederland. Dat Omnivera sterk is in dienstverlening is niet alleen goed voor de huurders, maar ook voor het dorp. Het draagt bij aan de leefbaarheid in de gemeente. Eénderde van onze inwoners woont immers in een huurhuis.''

De wethouder had zichzelf afgevraagd of hij de huidige woningmarktcrisis aan zou halen. Hij besloot het toch te doen. ,,Deze tijd vraagt om flexibiliteit en vooral ook om lef. Je moet minder orthodoxe maatregelen durven nemen. Denk aan koopgarant-constructies en de standplaatsen van de woonwagens. Laten we met elkaar de uitdaging aangaan naar de toekomst toe. Niet alleen de beheersmatige kant van het werk, maar ook qua onontgonnen gebieden.''

Omnivera heeft een totaalcijfer behaald van een 8,3. De Hardinxveldse woningstichting onderscheidt zich met name op het gebied van woningonderhoud en scoort op dit onderdeel een 9,3. Klachtenafhandeling is met een 7,1 het laagst beoordeeld. Afgezet tegen andere corporaties is dit overigens geen lage score. Omnivera heeft zichzelf een nieuwe uitdaging ten doel gesteld. In plaats van twaalf weken wordt de woningstichting een jaar lang tegen de meetlat gelegd. Als Omnivera deze proef doorstaat krijgt het een gouden ster en is het setje Michelin-sterren voor volkshuisvesting - om met de woorden van Van der Priem te spreken - compleet. Overigens benadrukte Van der Priem dat het een teamprestatie is waarbij hij alle partners lof toezwaaide. ,,Het gaat niet alleen om dienstverlening'', stelt hij. ,,Natuurlijk gaat het ook om een goed product. Een restaurant kan haar gasten met nog zoveel egards ontvangen en bedienen, als de soep smaakt naar iets net uit de vaatwas is gehaald en het hoofdgerecht ook niet te pruimen is dan zullen ze daar niet zo snel nog een keer eten.'' Over het 'balletje' van de wethouder zei hij op beeldende wijze: ,,Als de gemeente een balletje opgooit ben ik geneigd dat ook te doen waardoor samenspel ontstaat. We pakken gegarandeerd de handschoen op.''

Fotobijschrift: Vol trots worden de cijfers getoond. Omnivera heeft met succes de lat weer een stukje hoger gelegd en heeft de stiekeme steekproeven van het kwaliteitscentrum glansrijk doorstaan. Van links naar rechts directeur Piet van der Priem, Ronald van Harmelen van het KWH en kwaliteitscoördinator Cor de Vreede.

advertentie
advertentie