Over de vele communicatiewegen

20 mei 2009 om 00:00 Nieuws

In het verslag legt de gemeente verantwoording af aan de inwoner over het reilen en zeilen van de gemeente. Daarnaast komen participatie, klachten, meldingen en bezwaarschriften van de inwoners ruimschoot aan bod. In de toekomst worden andere mogelijkheden bekeken om de burger op de hoogte te houden over de publieksdienstverlening van de gemeente. Voor burgemeester Maria Wiebosch-Steeman betekent dit dus haar eerste en tevens laatste verslag in Hardinxveld-Giessendam.

Burgerjaar-verslag niet meer verplicht H’VELD–G’DAM - De jaarlijkse verplichting tot publicatie van het welbekende burgerjaarverslag vervalt vanaf volgend jaar. Het papieren verslag blijkt beperkt te worden gelezen. Tijd voor andere wegen om de burger te informeren over de prestaties van de gemeente. Het Kompas zet de communicatievormen op een rij.

Door David J. Korevaar

Klantgerichtheid is een belangrijk onderwerp op het gemeentehuis, maar uit onderzoek blijkt dat er enkele verbeterpunten zijn. Aan digitale dienstverlening wordt door de ambtenaren zeer veel gedaan, maar afgelopen jaar zijn toch twee formele klachten ingediend. Voor de gemeente zaak om juist dan de dienstverlening verder te optimaliseren.

Naast klachten komen op het gemeentehuis ook meldingen binnen. Het Telefonisch Informatie Centrum kreeg meldingen over openbare verlichting, plantsoenen, voetpaden, wegen en reiniging. Bezwaarschriften zijn in grotere aantallen binnengekomen. Het merendeel is behandeld door de commissie voor bezwaarschriften.

Eén keer per jaar ontvangen inwoners de gemeentegids. Grote projecten verschijnen in een nieuwsbrief en wekelijks wordt de gemeentepagina in Het Kompas gepubliceerd. Daarnaast is er de persoonlijke communicatie in de vorm van de Burgerbalie. Verder kunnen burgers een afspraak maken met de burgemeester en wethouders. Ook de gemeentelijke website, zo valt te lezen in het verslag, weet de burger steeds vaker te vinden. Een zeer actieve vorm van communicatie is natuurlijk het direct toespreken van de gemeenteraad en commissies. Dit kan tijdens de openbare vergaderingen op het gemeentehuis. Een minder formele vorm van communiceren tussen burger en politiek is het bezoeken van een wijkbijeenkomst. Het doel tijdens zo’n bijeenkomst is de bewoners ontmoeten en te weten te komen wat er leeft en om te laten zien wat de gemeente voor de bewoners in de wijk doet.

Naast veel communicatiezaken wordt in het burgerjaarverslag aandacht besteed aan de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Sinds 2007 is deze wet van kracht. De bedoeling van de wet is dat iedereen in Nederland zo lang mogelijk zelfstandig kan leven en wonen en iedereen mee kan doen in de samenleving. Dat geldt voor jonge en gezonde mensen, voor ouderen en mensen met een handicap of beperking. Sommige hebben hulp nodig, dat kan zijn door familie of vrijwilligers maar in bepaalde gevallen door professionele hulp. Men moet vaak bij verschillende organisaties aankloppen. Dat kost veel tijd. Door de nieuwe wet wordt alles veel duidelijker.

In 2008 is de uitvoering van het Wmo-voorzieningenpakket via de loketten van de Burgerbalie in het gemeentehuis, de servicepunten welzijn, wonen en zorg van de IGO en het regiobureau in Giessenlanden, verder geoptimaliseerd. Het aantal servicepunten en spreekuren is uitgebreid.

advertentie
advertentie