‘SpoorA27 biedt hele regio kansen’

16 juni 2009 om 00:00 Nieuws

Samenwerking is bij de realisatie van dergelijke grote infrastructurele projecten van wezenlijk belang. Het gaat bijna niet meer om de ideeën, maar meer om de eensgezindheid. Immers, in het hele land wachten grote projecten en Den Haag weet handig gebruik te maken van onenigheid in een regio. Dan kom je gewoonweg niet meer aan de beurt, aldus de boodschap van de vele sprekers en bestuurders maandagochtend.

Piet IJssels geeft aftrap conferentie GORINCHEM - Een geïntegreerde aanpak van de A27 en de nieuwe spoorlijn biedt Gorinchem en omgeving zeker kansen. Met woorden van deze strekking opende burgemeester Piet IJssels de conferentie SpoorA27 in de Nieuwe Doelen. Hij stelde een harmonieuze samenwerking tussen de commissie Nijpels en ‘zijn’ commissie A27 voor.

Groene weidevariant

Ben van Schijndel van BAM Rail haalde de geschiedenis van deze ‘Vergeten Corridor’ even op. In 1875 was het eerste lijntje al op papier getrokken, maar in 2007 verscheen de eerste notitie van rijkswaterstaat. Sindsdien is het balletje gaan rollen. Bij een verbreding van de snelweg A27 zou voor de ‘Groene weidevariant’ gekozen moeten worden. Een brede opzet, waarbij een driebaansweg naast het huidige tracé wordt aangelegd. ,,Daarna ontstaan in het midden twee vrije rijbanen; voor snelle bussen of spoor.” Een dergelijke aanpak levert geen vertraging voor de A27 op, maar wel een enorme kostenbesparing voor de aanleg van de spoorlijn, immers veel minder kunstwerken bij op- en afritten. ,,Het is een kwestie van goed beleid maken,” besloot hij. ,,Gorinchem kan niet langer wachten.”

Patrick Voet van Haskoning ging er van uit dat de werkzaamheden in 2013 kunnen beginnen. Hij schetste drie varianten; eerst de snelweg, dan het spoor kost aanzienlijk meer. Beginnen met de snelweg rekening houdend met het spoor, dan duurt het tot 2026 voor de eerste trein rijdt. Maar een synergie van beide zou kostenbesparend en sneller zijn. Dan zou de vernieuwde snelweg A27 in 2019 klaar zijn en het spoor in 2020.

Tijdens de conferentie werden korte debatten gevoerd met locale en provinciale bestuurders onder leiding van Ed Nijpels. ,,Heeft u in de meerjarenramingen al geld gereserveerd?” En tegen provincie Noord-Brabant: ,,De Essent-gelden kunnen mooi ingezet worden voor deze infrastructuur,” viste hij. Gedeputeerde mevrouw Nieuwenhuis van Noord-Brabant beloofde nog niets.

Voor de commissie Nijpels breekt een drukke tijd aan. Hij wil half oktober zijn advies op tafel hebben, gestaafd met harde cijfers over vervoer, kostenberekeningen, tijdsplanningen en eventuele vertragingen, de financiering en hij hoopt bij dit alles op politieke consistentie. ,,We moeten wel met z’n allen op een lijn blijven,” waarschuwde hij met het oog op de komende verkiezingen. De wethouders De Bondt van Utrecht en Willems van Breda installeerden de commissie Nijpels en lanceerden daarmee tevens www.spoorA27.nl.

advertentie
advertentie