Rebound scoort punten bij probleemjongeren en hun ouders

11 juli 2009 om 00:00 Nieuws

REGIO - ,,Het zijn leerlingen die stuitergedrag vertonen. Jongeren die niet de persoonlijke aandacht krijgen die ze nodig hebben. Wat overigens geen verwijt is want het is heel begrijpelijk dat ze vanwege hun onhandelbare gedrag keer op keer uit de klas worden gestuurd. Als ze bij ons te laat komen voor de eerste les vragen we eerst of ze de volgende keer willen bellen als ze zich hebben verslapen." Ron Kwakernaak en Ronald Baaij geven probleemjongeren een tweede kans. ,,We hebben de afgelopen drie schooljaren vijftig jongeren geholpen. Ze zijn allemaal overgegaan terwijl hun situatie vaak uitzichtloos was. Soms moesten we ze echt de heuvel over trappen."

Door Erik de Bruin

Baaij en Kwakernaak geven gestalte aan Rebound. Ze worden ondersteund door een sportdocent, een schoolmaatschappelijk werker en een GZ-psycholoog. Hun werkterrein is de West-Alblasserwaard. Rebound heeft een samenwerkingsverband gesmeed met verschillende middelbare scholen in deze streek. Onder andere leerlingen van De Lage Waard en Het Willem de Zwijger College worden opgevangen in Sliedrecht alwaar hun bastion is gevestigd. Hun basis bestaat uit twee eenvoudige lokalen waarbij het ene lokaal een schools uiterlijk heeft en het andere lokaal meer op een huiskamer lijkt. Waar je lekker met je I-pod kunt chillen. De jongeren maken hun huiswerk en worden bijgespijkerd over sociale vaardigheden en het maken van morele keuzes. Baaij ,,We leggen ze uit dat ze het leven moeten zien als een rotonde. Welke afslag je neemt is niet belangrijk. Als je maar niet terug gaat en in oude fouten vervalt. We leren ze op een rustige en geduldige manier normaal schoolgedrag aan. Ze moeten de consequenties leren inzien van hun gedrag. Hoe leg je later aan je baas uit dat je afgelopen nacht op het politiebureau bent geweest?"

Persoonlijke aandacht

,,Welke afslag je neemt is inderdaad niet belangrijk", vult Kwakernaak zijn collega aan. ,,Er was een jongen die wel trouw elke dag kwam, maar vaak te laat was en nauwelijks was te motiveren. Hij deed zijn opdrachten voor school omdat hij het moest doen. We hebben geregeld dat hij bij een bedrijf stage kon lopen. Toen kregen we ineens berichten dat hij al om zeven uur 's morgens voor de poort stond en dat werknemers van dat bedrijf serieus baalden als hij er niet was omdat hij zo'n goede collega is en ontzettend veel werk verricht. Hij was elke avond doodop. Geweldig natuurlijk! Dat geeft ons ook enorm veel power. We merken echt dat we punten scoren bij de ouders. Als ze horen dat hun dochter of zoon in de rebound wordt geplaatst hebben ze eerst grote twijfels. Ze denken dat hun kind in een klas met criminele jongeren terechtkomt. Na een paar dagen zijn ze om. Dan hebben ze door waartoe we in staat zijn om zo'n jongen of meisje weer te laten nadenken over de toekomst. De persoonlijke aandacht die ze krijgen doet wonderen. Ze komen tot rust."

Ultieme uitdaging

,,Wat we doen is onderwijs met een snuf hulpverlening", legt Baaij uit. Hun beider achtergrond ligt in de hulpverlening. Baaij was psychisch verpleegkundige in de verslavingszorg en Kwakernaak was werkzaam in de crisishulpverlening. Ze kennen het klappen van de zweep en hebben maar al te goed op hun netvlies staan tot welk dramatisch gevolg ontspoord gedrag kan leiden. Baaij ,,Voor mij is het de ultieme uitdaging zulke jongeren onvoorwaardelijk uit de problemen te helpen. Als Karin deen (een gefingeerde naam) een sms's stuurt dat ze over is springt hij een gat in de lucht. Ook Kwakernaak kan een brede glimlach niet verhullen. Ook dit schooljaar is hun missie geslaagd. Alle jongeren hebben in de rebound alsnog gescoord en kunnen vanaf augustus weer gewoon instromen. Hetzij op school hetzij voor een werkgever waarvoor ze zich hebben bewezen.

Fotobijschrift De tot docenten opgeleide hulpverleners Ronald Baaij (l) en Ron Kwakernaak stellen zichzelf ten doel jongeren met een ernstig gedragssprobleem onvoorwaardelijk uit de problemen te helpen.

advertentie
advertentie