Aanleg rotonde Wieling, Nieuweweg en Hakgriend start september

13 juli 2009 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - De werkzaamheden voor de aanleg van de rotonde op de kruising Wieling, Nieuweweg en Hakgriend gaan naar verwachting begin september van start. De aanleg wordt in drie fasen uitgevoerd. Toch zullen verkeer en omwonenden hiervan de nodige hinder ondervinden. Al gaf wethouder Theo Boerman aan te hopen dat dit tot een minimum beperkt zal blijven. Eind december is de rotonde klaar.

Door Wil Sommeijer

Drie overwegingen spelen een rol bij de aanleg van een rotonde: de verkeerslichten op het kruispunt zijn aan vervanging toe, de anderhalve ton subsidie die voor de aanleg van de rotonde wordt verkregen en de luchtkwaliteit. ,,Regelmatig worden metingen gehouden en aangezien we ‘met elkaar in een putje leven’, bevordert een rotonde een betere doorstroming van het verkeer en dus een verbetering van de luchtkwaliteit", aldus wethouder Theo Boerman, vorige week tijdens een drukbezochte informatiebijeenkomst.

Sander Dijk, gemeentelijk projectleider, gaf uitleg over het plan. Fietsers en voetgangers krijgen voorrang. Voor de voetgangers komen voetgangersoversteekplaatsen, voor de fietsers komt een soort middenbermpje. De straatverlichting gaat van het huidige oranje naar wit, waardoor een grotere zichtbaarheid ontstaat. Het industrieterrein Nieuweweg wordt beter bereikbaar voor het vrachtverkeer door het verdwijnen van de afslagstroken. Verder wordt het aantal parkeerplaatsen aan de Nieuweweg met in totaal zes plaatsen uitgebreid. Ook aan de groenvoorziening wordt aandacht besteed. Daarvoor worden eerst bomen gekapt en wel tussen de Nieuweweg en de Bayensweer, maar die worden vervangen door herplanten van kleinbladige lindebomen. Ook de rotonde wordt een fleurige bedoening, want die wordt naar het voorbeeld van de rotonde op de Peulenlaan beplant.

Ingrijpend

De aanleg wordt in drie fasen uitgevoerd, te beginnen met de afsluiting van de rijweg tussen de Wieling en de Zijlweer. Dan volgt de afsluiting van de rijbaan Wieling tussen de Nieuweweg en de Lange Griendsweer. De derde fase betreft een volledige afsluiting van het gehele kruispunt. Dit gaat echter pas in als de werkzaamheden aan de Peulenstraat-Zuid en Rivierdijk klaar zijn. De totale afsluiting duurt circa vier weken. Deze afsluiting is ingrijpend voor het verkeer, omdat het een van de belangrijke hoofdverkeersaders van ons dorp betreft, gaf wethouder Boerman aan. ,,Ongetwijfeld wordt hier hinder van ondervonden. Bij problemen of vragen kunnen belanghebbenden bellen naar de uitvoerder van het werk of naar het gemeentehuis.”

Na de pauze konden de aanwezigen vragen stellen. Zo werd aandacht gevraagd voor sluipverkeer, wat volgens gemeentelijk wegbeheerder Aad van Eijk moeilijk aan te pakken is. Geen geluidswerend asfalt wordt gebruikt, zo kreeg een vraagsteller als antwoord. Dat wordt wel gebruikt als sprake is van overschreden geluidsnormen aan gevels. Het is mooi in termen van geluid, maar het is ook zwakker en vergt meer onderhoud. Ongerustheid was ook over de veiligheid van vijf voetgangersoversteekplaatsen nu door afsluitingen en omleidingen een grote verkeersbelasting op onder meer het Weideveld zal plaatsvinden. Ook werd gevraagd of de gemeente de omleidingsroutes voor bedrijven op papier wil zetten, zodat zij hun leveranciers tijdig kunnen informeren. Dat zal niet gebeuren, zegt de wethouder. En Aad van Eijk geeft aan dat op de gemeentelijke website actuele informatie geplaatst wordt. ,,Maar in feite hoeft men alleen de omleidingsborden maar te volgen. De aannemers zorgen zelf voor de bebording.”

Tot slot werd nog een tip gegeven over de bebording. ,, Laat die omleidingsborden niet staan als het verkeer weer gewoon door kan rijden. Dat wekt alleen maar ergernis en verwarring.” En dat is volgens Boerman zeker niet de bedoeling, maar als dit wordt gesignaleerd is een telefoontje naar het gemeentehuis voldoende.

advertentie
advertentie