Evelyn Jansen maakte uniek ‘kunstwerk op maat’ voor Merford

7 oktober 2009 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - Het was een bijzondere opdracht: beeldend kunstenaar Evelyn Jansen mocht de geluidsmeetruimte van het nieuwe gebouw van Merford van een kunstwerk voorzien. Ze vertaalde de bedrijfsfilosofie van Merford Noise Control naar haar ontwerp: ‘The Silence Factory’. In haar ideeën liet ze zich ook leiden door de crisis: zo koos ze voor metaal, waarmee men bij Merford veel werkt, en vele werknemers werkten mee aan de realisatie van het kunstwerk. Evelyn Jansen voorziet kunst in bedrijven zo van een nieuwe dimensie: betrokkenheid. Op 10 oktober wordt het kunstwerk feestelijk gepresenteerd.

Merford is een bedrijf met verschillende business units, waaronder Klimaattechniek, Special Doors en Noise Control. Voor deze laatste unit is de geluidsmeetruimte bijzonder belangrijk: het is een stille ruimte, volledig geïsoleerd, waar het geluid van producten getest kan worden. Dit gegeven, de geluidsbeperking die Merford op technische wijze realiseert bij tal van producten, zette de Dordtse kunstenares Evelyn Jansen aan het denken: ,,Ze verkopen stilte. Dat is zo’n mooi gegeven tussen alle machines en drukte. Als je in een stil gebied bent, in het bos wandelt, dan hoor je altijd nog wel iets. Hier is het helemaal stil. Het idee voor ‘The Silence Factory’ was geboren.” Zij kreeg de opdracht voor het kunstwerk van algemeen directeur Harry Vertooren. Bij de nieuwbouw van de bedrijfsruimte in Gorinchem was openheid en gelijkwaardigheid tussen alle medewerkers in het bedrijf voor hem een belangrijke drijfveer. Groeneweg & Van der Meijden Architecten vertaalden dit in een ruimtelijk ontwerp van drie volumes: zowel kantoor, bedrijfshal als ontvangsthal worden gekenmerkt door opvallende lichtlijnen.

De bedrijfshal is groot en wie naar ‘The Silence Factory’ loopt, moet een afstand van 25 meter afleggen. Het kunstwerk van 15 x 7.5 meter komt daardoor volledig tot zijn recht: bij iedere stap worden materialen, vormen en kleuren beter zichtbaar. Jansen kwam tot een ontwerp van blauwe cirkels met daarvoor grillige, donkere boomstammen. De cirkels zijn perfect rond en strak blauw gespoten; perfectie van de mens. De bomen zijn van zwart staal gemaakt: Jansen koos hiervoor vanwege de tekening in de huid van het materiaal, maar ook omdat het nog veroudert. Zo staan de stammen symbool voor de natuur, die verandert. Ook het hout (de achtergrond) geeft dit natuurlijke effect weer, met de nerfstructuur in lengterichting. Een wandeling in het bos, midden in de fabriek.

Bijzonder aan dit project is de samenwerking tussen kunst en techniek: niet alleen omdat Jansen de bedrijfsfilosofie vertaalde in een kunstwerk, maar ook omdat ze koos voor samenwerking met de werknemers bij de realisatie van het kunstwerk. Sterker nog: zelfs de keuze voor het werken met metaal werd ingegeven door het feit dat Merford vooral met metaal werkt. In deze tijd van crisis vond Jansen het goed om uit te gaan van wat de fabriek zelf al te bieden had. Ingenieurs vertaalden haar eerste tekeningen naar een AutoCAD-tekening, de nieuwste lastechnieken werden gebruikt om alle onderdelen te fabriceren en tot in de laatste fase was iedereen betrokken. Zo werd het niet zomaar een kunstwerk, maar voelde iedereen zich ‘maker’ van het werk.

advertentie
advertentie