Uniek staaltje samenwerking

11 november 2009 om 00:00 Nieuws

,,Ik doop u Dintelstroom en wens u en uw bemanning een behouden vaart.” Met deze woorden doopte Gida de Heer-Klein vrijdagmiddag de nieuwste aanwinst voor het sleepvaartbedrijf Van Wijngaarden Marine Services. Het schip, een Damen Shoalbuster 3009, en de multi purpose barge MP 3002, werden onder grote publieke belangstelling in gebruik genomen. Een uniek staaltje van regionale krachtenbundeling. Twee Hardinxveldse bedrijven, Damen Shipyards Hardinxveld en Neptune Shipyards, tekenden respectievelijk voor de Dintelstroom en de MP 3002. Opmerkelijk in deze crisistijd is de miljoeneninvestering van Van Wijngaarden Marine Services. Niet voor directielid Gertjan van Wijngaarden overigens: ,,Van origine zijn wij een toeleveringsbedrijf voor de baggerindustrie met onze werkschepen. Onze huidige vloot, bestaande uit zeven zeegaande en vijf binnenvaartschepen, is constant in de weer. De zeegaande slepers vind je over de gehele wereld. Het is een kwestie van een goed product voor je klanten neer te zetten. Zo hebben wij relatief veel nieuw materieel. Dat moet ook wel, omdat wij vaak werkzaam zijn in ‘the middle of nowhere’. Dan kun je je geen motorpech of andere technische tekortkomingen permitteren. Naast onze goed geoutilleerde vloot zijn onze mensen echter dè echte motor waarop ons bedrijf draait.”

Mijlpaal Van Wijngaarden Marine Services H’VELD-G’DAM - Een nieuwe mijlpaal voor het 35 jaar oude Van Wijngaarden Marine Services. Vrijdag voegde het in Sliedrecht gevestigde bedrijf twee nieuwe schepen toe aan haar vloot. Een Alblasserwaards onderonsje. Beide schepen werden gebouwd door Hardinxveldse scheepswerven. De ahts Dintelstroom en de mpb MP 3002 zijn echter niet lang in Nederlandse wateren te bewonderen. Zeer binnenkort wordt koers gezet naar de Falkland Islands (een afstand van ongeveer 13.000 kilometer) waar beide schepen de komende tien jaar aan het werk zijn. De rederij sloot recentelijk een langdurig contract af met het Britse Ministerie van Defensie.

Door Gerard Droog

Nog geen 100 meter van de 30 meter lange Dintelstroom dobbert in de haven van Boven-Hardinxveld de Vliestroom, ooit het eerste schip van de rederij. Dit jaar bestaat Van Wijngaarden Marine Services op de kop af 35 jaar. Voor een bedrijf van haar omvang een jonge onderneming. Van Wijngaarden: ,,Mijn oudste broer Wim is de oprichter van ons bedrijf. Door keihard werken en goed personeel zijn wij stapje voor stapje uitgegroeid tot wat wij nu zijn.” Kroon op het werk is het tienjarig contract dat de rederij heeft afsloten met het Britse Ministerie van Defensie: ,,Het ging om een aanbesteding voor ondersteunende diensten op de Falkland Islands. Samen met acht Britse reders waren wij daarvoor in de slag. Op dit moment hebben wij daar al een boot in bedrijf (de Giessenstroom), maar dat contract liep af. Dat wij deze langdurige overeenkomst in de wacht hebben gesleept, kwam ondermeer door ons innovatieve voorstel om het huidige werkschip te vervangen door een multi purpose barge met een sleepboot als voortstuwing. Met dit concept hebben wij reeds goede ervaringen opgedaan bij diverse baggerwerkprojecten.”

Binnenkort dus vertrekt de Dintelstroom met aan haar sleeptros de MP 3002 naar de andere kant van de oceaan. Met ‘aan het roer’ haar eerste kapitein Peter van Wijngaarden aan boord: ,,Ik schat dat we zo’n vijf tot zes weken (non stop) onderweg zijn. Het is een prima schip voorzien van de laatste technische snufjes. Het is ook een multifunctioneel schip dat zelfs als blusboot dienst kan doen. Ik ben trots dat ik de eerste kapitein op de Dintelstroom mag zijn. Op de ’Falklands’ gaan we ons bezighouden met onder andere boottransfers, bevoorrading van de eilanden en onderhoudswerkzaamheden aan nautische installaties. Wij rouleren binnen een schema van zes weken op, zes weken af.”

Voor Van Wijngaarden Marine Services is met de ingebruikname van beide nieuwe schepen weer een mijlpaal bereikt in de nog jonge geschiedenis van het Alblasserwaardse bedrijf.

advertentie
advertentie