Belangrijkste wijzigingen busvervoer in regio

10 december 2009 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - Samen met De Drechtsteden werkt Arriva aan de invoering van Hoogwaardig Openvaar Vervoer Drechtsteden (HOV-D). Onderdeel hiervan is de opwaardering van diverse routes in de Drechtsteden van en naar Rotterdam tot een HOV-D voorziening. Dit HOV-D zal gerealiseerd worden door zowel aanpassing aan de infrastructuur als in de dienstregeling. In de dienstregeling van 2010 is een aantal van deze aanpassingen te vinden. Hieronder de belangrijkste wijzigingen op een rij.

Lijn 12 Ringlijn Zwijndrecht

Lijn 12 komt met ingang van 13 december te vervallen. De inzet, de reizigersaantallen en bediening van Zwijndrecht en lijn 12 is geëvalueerd. Daarnaast is gekeken naar de mogelijkheden om de verbinding tussen Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht te verbeteren, tevens in combinatie met andere al bestaande lijnen. Gebleken is dat de al bestaande lijn 141 beter geschikt is voor de ontsluiting van Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht.

Lijn 13 Dordrecht – Sliedrecht

De route binnen Sliedrecht is per 13 december zoals hij hoort te zijn: Craijensteijn – Kerkbuurt – Winklerplein – Rembrandtlaan – Lijsterweg - Thorbeckelaan – Stormrand – Rivierdijk – Winklerplein – Kerkbuurt – Craijensteijn. Op zondag zal de frequentie worden aangepast naar één keer per uur. Daarmee wordt samen met de MerwedeLingelijn, drie keer per uur een verbinding aangeboden van en naar Dordrecht.

Lijn 14 en 15 Dordrecht – Papendrecht – Dordrecht

Lijn 14 en 15 worden ‘gescheiden’ in Papendrecht. Dit houdt het volgende in: Lijn 14 rijdt alleen nog maar aan de zuidkant van Papendrecht en lijn 15 rijdt alleen nog maar aan de Noordkant van Papendrecht. Maar het mooie is wel dat als u van noord naar zuid wilt, of andersom, u in de bus kunt blijven zitten, omdat de bus op Papendrecht Busstation doorgaat als lijn 14 of 15. Het grote voordeel van deze wijziging is dat als u vanuit Dordrecht naar Papendrecht Centrum, Westpolder of Kraaihoek wilt, of vice versa, u altijd lijn 14 kunt nemen voor de snelste route. Dit zelfde geldt voor de wijken Molenvliet, Wilgendonk of Oostpolder, u kunt voor de snelste route van en naar Dordrecht altijd lijn 15 nemen. Een tweede wijziging op deze lijnen is dat deze altijd, in beide richtingen, in Dordrecht rijden via de Staart. Dus niet meer via de Crayensteynstraat.

Lijn 17 Zwijndrecht – Heerjansdam –Barendrecht

De route binnen Zwijndrecht wordt uitgebreid. De bus gaat ook rijden via de wijk Heer Oudelandsambacht. Te weten via de Beethovenlaan en Klarinetsingel. Vanaf de Munnikkensteeg vervolgt de bus weer de huidige route.

Lijn 73 Leerdam – Gorinchem

In de ochtend om 07.18 uur en 08.18 uur rijdt er weer een grote bus van Leerdam naar Gorinchem Centraal Station.

Lijn 75 Gorinchem – Noordeloos – Sliedrecht

In verband met het lage aantal reizigers zal op meer ritten een 8-persoonsbus worden ingezet. Waar en wanneer nodig zal Arriva extra vervoer inzetten.

Lijn 77 Gorinchem – Sliedrecht

Om het vervoeraanbod in de daluren beter op de vraag af te stemmen wordt in de daluren tussen 10.15 uur en 13.45 uur kleinschalig vervoer ingezet.

Lijn 78 en 79 Stadsdienst Gorinchem

In verband met het zeer lage aantal reizigers zal op de stadsdienst Gorinchem, lijn 78 en lijn 79, een aantal vaste ritten vervangen worden door een belbus. Het gaat hier om de ritten in de zeer vroege en late uurtjes. Op werkdagen: voor 06.00 uur en na 01.00 uur. Op zaterdag: voor 07.00 uur. Op zondag: voor 08.00 uur en na 01.00 uur.

Lijn 81 / 181 Gorinchem – Utrecht

Een grote wijziging op deze twee lijnen dit jaar. Op diverse ritten zullen grotere bussen, zogenaamde gelede bussen, worden ingezet. Door deze grotere bussen, zal de frequentie in de ochtendspits naar twee keer per uur gaan. Samen met de Qliner 387 heeft u in de ochtendspits dan nog steeds zes keer per uur een verbinding tussen Gorinchem en Utrecht.

Lijn 85 Leerdam – Utrecht

In de afgelopen jaren zijn extra ritten in de dienstregeling gezet vanwege het groeiende aantal reizigers op deze lijn. In 2010 worden deze ritten weer uit de dienstregeling gehaald en zal in de ochtend- en middagspits weer vier keer per uur een verbinding met Utrecht worden geboden. Dit kan gerealiseerd worden doordat op een aantal ritten van deze lijn grotere bussen, zogenaamde gelede bussen, worden ingezet. Deze grotere bussen kunnen in Leerdam echter niet via de Tiendweg en de Pauluskerk rijden. Daarom worden deze specifieke ritten uitgevoerd onder lijnnummer 185 en rijden vanaf het Leerdam Station door naar de Ooievaarslaan en de halte Huis ter Leede.

Lijn 87 Sliedrecht – Rotterdam Kralingse Zoom en Lijn 91 Sliedrecht – Rotterdam Zuidplein

In Sliedrecht wordt de route over de Thorbeckelaan, Deltalaan en Craijensteinstraat, opgewaardeerd tot een HOV-D voorziening. In de dienstregeling zal daarom per 2010 de volgende aanpassing gelden: Lijn 87 en lijn 91 rijden in hun geheel over de Thorbeckelaan en Deltalaan, maar stoppen nog wel bij het Burgemeester Winklerplein. De route in Sliedrecht via de Rembrandtlaan en Kerkbuurt komt hiermee te vervallen.

Lijn 88 Dordrecht – Rotterdam Kralingse Zoom

Met de dienstregeling 2010 zijn er een tweetal wijzigingen op deze lijn doorgevoerd: De eerste wijziging wordt doorgevoerd op basis van de in nabije toekomst herstructurering van Hendrik Ido Ambacht, zoals de verdere uitbreiding van de Volgerlanden en HOV-D. Onderdeel van het HOV-D is de opwaardering van de route over de Koninginneweg en Laan van Walburg in Zwijndrecht en tevens de Laan van Welhorst in Hendrik Ido Ambacht tot een HOV-D voorziening. Voor lijn 88 betekent dit: De bus rijdt voortaan door Hendrik Ido Ambacht, De Volgerlanden en in zijn geheel over de Laan van Welhorst. De route via de Rietlaan en Krommeweg komt hiermee te vervallen. De bediening hiervan wordt overgenomen door lijn 141 (Zwijndrecht – Rotterdam Kralingse Zoom). In de middagspits zullen twee korte ritten van Rotterdam – Hendrik Ido Ambacht komen te vervallen.

Lijn 89 Alblasserdam – Rotterdam Kralingse Zoom

Op zondag zal lijn 89 niet meer rijden. Dit is vanwege het lage aantal reizigers op deze lijn op zondag. De Kralingse Zoom blijft wel bereikbaar voor reizigers uit Alblasserdam. Lijn 90 uit Alblasserdam biedt de gehele zondag op Ridderkerk Sportlaan een overstap op lijn 87 naar Rotterdam Kralingse Zoom. Ditzelfde geldt ook voor reizigers van Kralingse Zoom naar Alblasserdam. U stapt in op lijn 87 naar Sliedrecht en t.h.v. Ridderkerk Sportlaan stapt u over op lijn 90 naar Alblasserdam.

Lijn 90 Utrecht – Rotterdam Zuidplein

In 2010 worden een tweetal wijzigingen op deze lijn doorgevoerd. Op lijn 90 komt in de middagspits een drietal korte ritten (Utrecht – Ameide) te vervallen, dit komt voort uit het relatief lage aantal reizigers. Daar tegenover staat wel dat er meer ritten vanuit Utrecht, na Ameide of Gelkenes, door zullen rijden naar Rotterdam Zuidplein. De kernen Nieuwpoort, Groot-Ammers, Streefkerk en Nieuw Lekkerland worden hierdoor vaker bediend.

Lijn 141 Dordrecht/Zwijndrecht – Ridderkerk - Rotterdam Kralingse Zoom

Op deze lijn worden meerdere wijzigingen doorgevoerd me de nieuwe dienstregeling van 2010. Lijn 141 (Dordrecht – Rotterdam Kralingse Zoom) zal niet meer doorrijden naar Dordrecht, maar zal starten en eindigen op Zwijndrecht Station en tevens de wijken Ambacht, Nederhoven en Heer Oudelands Ambacht bedienen. Deze route door Zwijndrecht neemt lijn 141 deels over van lijn 12. Dordrecht blijft verbinding houden met Rotterdam Kralingse Zoom via de lijnen 88, 188 en 140 (Qbuzz).

Daarnaast neemt lijn 141 in Hendrik-Ido-Ambacht de route van lijn 88 over in de wijk De Volgerlanden. Met deze aanpassing worden beide kernen Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht beter met elkaar verbonden. En krijgt geheel Zwijndrecht en vooral Nederhoven een betere verbinding met o.a. Hendrik Ido Ambacht en Ridderkerk.

De route van lijn in Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht is per 2010 als volgt: Zwijndrecht Station – Kort Ambacht – Nederhoven – Heer Oudelands Ambacht – Zwijndrecht Station – Ziekenhuis A.S. – Beneluxlaan – Laan van Walburg – Rietlaan – Krommeweg – Antoniuslaan – Graaf Willemlaan – Kerkstraat – en verder naar Ridderkerk en Rotterdam Kralingse Zoom.

Door deze aanpassing komt de bediening met lijn 141 van de Van Godewijkstraat, Weteringsingel, Admiraal de Ruyterlaan, Reeweg, Ambachtsezoom en Bootjessteeg te vervallen.

Lijn 185 Leerdam – Utrecht

Een nieuwe lijn en een variant op de druk bezette lijn 85. Door de inzet van de grotere (gelede) bussen op een aantal ritten van lijn 85, kunnen deze betreffende ritten in Leerdam niet rijden via de Tiendweg en langs de Pauluskerk. Daarom worden deze ritten uitgevoerd onder lijnnummer 185. Deze nieuwe lijn gaat komende vanaf de Lingepolikliniek, na Leerdam Station door naar de Ooievaarslaan en de Eksterlaan (halte Huis ter Leede). Daarna vervolgt deze lijn weer de route van lijn 85. Vanuit Utrecht geldt dezelfde aanpassing.

Lijn 187 Sliedrecht , Lijn 190 Alblasserdam, Lijn 191 Sliedrecht naar Rotterdam

De sneldiensten 187, 190 en 191 zullen voortaan net als de broertjes, de lijnen 87, 90 en 91 via Ridderkerk Sportlaan en Cannenburchstraat van en naar Rotterdam gaan rijden. Met deze aanpassing vergroten we het aantal overstapmogelijkheden op Ridderkerk Sportlaan en laten we tevens de filegevoelige rijkswegen A15 en A16 liggen. Deze aanpassing heeft nagenoeg geen invloed op de reistijd.

Lijn 190 Streefkerk Zuid, Lijn 191 Sliedrecht en Lijn 192 Hendrik Ido Ambacht – Rotterdam Zuidplein

De sneldiensten 190, 191 en 192 zullen voortaan ook in de ochtendspits, vanuit Rotterdam, náár Alblasserdam of Sliedrecht rijden en in de middagspits juist weer ook náár Rotterdam. Dit is de zogenaamde ‘tegenspitsrichting'.

advertentie
advertentie