‘Overlast buiten proporties’

16 juni 2010 om 00:00 Nieuws

De overlast betreft onder andere de wijk over het spoor inclusief Binnendams. Uit de Westwijk en Wielwijk komen ook klachten. Toen Adriaan Verschoor in de Alexanderstraat kwam wonen, was er van overlast nog geen sprake. ,,In het begin was het soms zo stil dat je oren ervan begonnen te suizen.” Daar kwam verandering in toen de Betuwelijn werd aangelegd. In het begin reden er weinig treinen over het spoor, maar daar is nu geen sprake meer van. ,,De treinen gaan steeds vaker rijden, ze worden langer en gaan harder rijden”, somt Verschoor op. ,,Daardoor produceren ze veel meer lawaai. Het is nu gewoon niet meer verkoopbaar hoeveel hinder je ervan ondervindt. Sommige mensen zeggen ‘s nachts zelfs wakker te worden van de herrie. Kijk, het geeft niks dat je er hinder van hebt. Dat wisten we toen we hier kwamen wonen. Maar het is nu buiten alle proporties.” Volgens Verschoor rijden er dagelijks vijf tot tien treinen voorbij die bestaan uit veertig wagons van in totaal driehonderd tot vierhonderd meter lang. ,,In de toekomst gaan ze waarschijnlijk zelfs om de vijf minuten rijden. Als je ervan uitgaat dat het twee minuten in beslag neemt vanaf dat je de trein begint te horen tot hij hier is, en ook weer twee minuten totdat hij weg is, kun je makkelijk uitrekenen dat we dan dus nooit meer rust hebben.”

Bewoners zijn herrie Betuwelijn zat H’VELD-G’DAM - De bewoners van de wijk aan de noordkant van de spoorlijn zijn het zat. De overlast van de goederentreinen die over de Betuwelijn rijden is volgens hen zo erg geworden ‘dat we ‘s nachts regelmatig worden gewekt door het geweld van de goederentreinen die over het spoor voortdenderen’. Een groep burgers verenigde zich in de actiegroep ‘het stapvoets rijden van de goederentreinen’ en stuurde massaal een e-mail naar Keyrail. ‘We zijn het zat dat u dit zomaar laat gebeuren en zijn bezig een actiegroep op te richten om u te dwingen gehoor te geven aan onze oproep’, was de dringende boodschap aan de beheerder van de Betuwelijn. Keyrail heeft inmiddels contact gezocht met de gedupeerde bewoners en wil in een gesprek de precieze aard van de problemen peilen. ,,Daarna zullen we kijken wat er in onze macht ligt om iets aan de situatie te veranderen.”

Door Ariënne Megchelsen

Keyrail bevestigt een aantal e-mails te hebben gekregen van verontruste bewoners. ,,We vinden het verschrikkelijk vervelend voor de bewoners dat ze zoveel hinder ondervinden van de Betuwelijn”, vertelt Ezra Drost, adviseur communicatie bij Keyrail. Drost bevestigt dat er op de Betuwelijn meer treinen zijn gaan rijden. ,,Dat zullen er in de toekomst alleen maar meer worden. We willen groeien tot 150 treinen per dag in 2013. Ook de snelheid van de treinen is toegenomen. De maximumsnelheid staat nu op 95 kilometer per uur. Wat de lengte van de treinen betreft: ook dat wordt opgehoogd. De treinen hebben een maximumlengte van zevenhonderd meter.”

Volgens Adriaan Verschoor is de ophoging van het geluidsscherm een goede oplossing voor de overlast. ,,Het scherm dat er nu staat, voldoet bij lange na niet. Aan de zuidzijde zijn de schermen maar een meter hoog. Als je bedenkt dat de rails op zo’n tachtig centimeter hoogte ligt, heeft dit dus niet zoveel effect. Je ziet de wielen van de wagons nog net niet. Volgens mij is het een goed idee om absorberend materiaal te gebruiken voor het geluidsscherm, dan heb je ook niet meer te maken met terugkaatsing.”

Drost zegt het ophogen van het geluidsscherm een beetje kort door de bocht te vinden. ,,Bij de bouw van de schermen zijn berekeningen gemaakt. Volgens die berekeningen zouden de huidige schermen hoog genoeg moeten zijn.”

De actiegroep heeft een speciaal e-mailadres in het leven geroepen waar bewoners hun klachten kunnen melden: betuwelijn@live.nl.

advertentie
advertentie