Whizzkid verovert plek in wetenschapsquiz

30 juni 2010 om 00:00 Nieuws

,,In de klas werd gevraagd wie er mee wilde doen aan de IJSO. Daaropvolgend werd er nationaal een voorronde gehouden, op meerdere scholen in Nederland. Ook op mijn school - het Gymnasium Camphusianum in Gorinchem - werd een wedstrijd georganiseerd. De beste 24 leerlingen uit de voorronde mochten door naar de Nationale eindronde in Duiven. Ik had genoeg punten en was door naar de eindronde.” Erg zenuwachtig was Matthijs Lip niet toen hij naar Duiven vertrok om de strijd aan te gaan met zijn 23 medestrevers. Ook vond hij de vragen goed te beantwoorden: ,,Veel vragen hadden we net behandeld op school. Dus de theorie kende ik al. En we mochten een rekenmachine gebruiken bij de wiskundevragen. Tevens kregen we één open vraag waarvan ik ook de theorie begreep, daarom kon ik deze goed beantwoorden.” De prijsuitreiking daarna vond Matthijs wel erg spannend: ,,De beste zes kandidaten van de nationale eindronde, mogen door naar de internationale finale - die wordt gehouden van 3-12 december in Abuja, Nigeria.”

‘Eng idee dat Matthijs zo lang naar Nigeria gaat’ H’VELD-G’DAM - Na een verwoede strijd met 24 andere Nederlandse slimmeriken, heeft de veertienjarige Matthijs Lip uit Hardinxveld-Giessendam een plek gewonnen in de internationale eindronde van de International Junior Science Olympiad (IJSO) in Nigeria. Reden genoeg voor Het Kompas om deze whizzkid een bezoek te brengen.

Door Amy van den Berg

En ze telden van boven naar beneden af. De zevende plek was verworven door iemand die ook Matthijs heet, dus dat was even schrikken. En bij de nummers zes tot en met twee, dacht ik steeds: ik zit er nóg niet bij. Ik was erg verrast toen ik hoorde dat ik eerste was.” Op de achtergrond begint Margriet Lip - de moeder van Matthijs - hard te lachen: ,,Ik kreeg een sms’je van mijn zoon. En ik dacht echt dat het een grapje was!”

Wanneer naar de schoolresultaten van Matthijs wordt gevraagd, vertelt hij, iets te bescheiden: ,,Ja, ik ben niet zo goed in geschiedenis. Verder gaat het wel aardig.” Al snel corrigeert zijn moeder hem: ,,Matthijs, het gaat gewoon goed!” Waarop Matthijs een flauwe glimlach tevoorschijn tovert en zegt: ,,Ik sta gemiddeld een 8,5 op mijn rapport nu.” Margriet Lip is ‘natuurlijk trots’ op haar zoon, maar niet meer dan op haar andere kinderen: ,,Hij leerde altijd al makkelijk en snapt alles snel. Als iemand zijn leven lang al zo is, probeer je het normaal te benaderen. Wij zijn niet anders gewend. Volgens de juf op de Peuterspeelzaal was hij de enige die al kon lezen en groep twee heeft hij ook overgeslagen.”

Na het Gymnasium, wil Matthijs graag wiskunde gaan studeren: ,,Ik moet de stof in mijn wiskundeboek wel even doornemen. Maar vaak snap ik het gewoon meteen. Wiskunde vind ik leuk.” Om de eindstrijd in Nigeria maakt Matthijs zich nog niet druk: ,,Dat is pas over een half jaar en we worden goed voorbereid.” Margriet Lip vindt het wel spannend: ,,Het is wel een eng idee dat Matthijs zo lang naar Nigeria gaat. Maar in september is er een ouderavond en dan gaan wij zijn begeleiders ook ontmoeten. Misschien dat dat me een geruster gevoel geeft. Zelf mee gaan is geen optie, dat is praktisch niet haalbaar.”

advertentie
advertentie