Driehonderd modellen op catwalk

16 maart 2011 om 00:00 Voorpagina

Dat er liefst driehonderd modellen heen en weer lopen op de catwalk is het meest opzienbarend. Hiermee wordt namelijk een vermelding in het befaamde Guinness Book of Records afgedwongen. ,,Sowieso is het vrij uniek. Alleen in Thailand heeft ooit een modemarathon plaatsgevonden. Daar waren 283 modellen”, vertelt Juliëtte, die deel uitmaakt van het clubje van vier ondernemers dat het idee heeft gelanceerd en het voortouw nam. ,,Dat ging eigenlijk vanzelf. Toen we de winkeliers informeerden werden we overladen met enthousiaste reacties. Ik sta daar nog steeds versteld van. Je zou het nu al een overweldigend succes kunnen noemen.”

‘Het is nu al een overwel- digend succes’ H’VELD-G’DAM - ,,Een rode loper van tachtig meter lang en twee meter breed, tweehonderd lampionnen, driehonderd modellen, vijfentwintig dranghekken, tien bussen haarlak ... .” Juliëtte Koster, één van de organisatoren, somt een flink aantal benodigdheden op voor de modemarathon die aankomende zaterdag wordt gehouden in de Peulenstraat. Van 14.00 tot 16.00 uur wordt van zeventien winkels de nieuwe voorjaar- en zomercollectie geshowd. ,,Niet alleen kleding, maar ook schoenen, accessoires, brillen, bloemen ... noem maar op. Alle winkeliers doen op hun eigen manier mee en zijn enorm creatief geweest.”

Door Erik de Bruin

Het record had een stuk scherper kunnen worden gesteld ware het niet dat de organisatie op een gegeven moment een grens heeft gesteld. Juliëtte: ,,De deelnemende winkeliers hebben uit hun eigen klantenbestand geput. Dat leverde al veel modellen op. Daarnaast hebben we een oproepje in de krant geplaatst waar gigantisch veel op is gereageerd.”

Ze legt uit dat het geen gewone modeshow is: ,,Dan praat je met name over kleding terwijl het juist onze insteek is dat we laten zien dat we alle consumenten iets te bieden hebben. Alle winkeliers kleden de modellen zelf aan en leggen zo de nadruk op hun eigen handelswaar. Op die manier is het heel gevarieerd. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met de reclamekaravaan tijdens de Tour de France. We wilden een keer iets anders doen. Iets groots, maar ook iets geks. Iets wat opvalt zodat mensen weten dat we er zijn. De marathon eindigt om vier uur, maar de winkels zijn nog tot zes uur open en houden allerlei acties. Onder andere kortingen die oplopen tot twintig procent.” Twee opvallende deelnemers zijn Jan en Yvette Kroon, die meedoen aan het televisieprogramma Afvallers XXL. Een filmcrew van SBS6 is aanwezig om vast te leggen hoe zij hun schroom overwinnen.

advertentie
advertentie