'In elke straat wel een creatieveling'

25 oktober 2011 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - Het kernwoord is variatie. Flora van Milligen en Jolanda van der Hout organiseren in navolging van het succes van de kerstfair vorig jaar, zaterdag 5 november van 10.00 tot 15.00 uur een gezellige najaarsbeurs in De Drijvershof. Ondernemers en hobbyisten van Hardinxveldse bodem bieden daar een verscheidenheid aan producten aan. ,,Wij zetten Boven-Hardinxveld in de picture.''

Door Annika Both

De grote zaal in De Drijvershof wordt de desbetreffende zaterdag omgetoverd tot een groot winkelplein. Bezoekers mogen gratis naar binnen en kunnen dan heerlijk rondstruinen. Flora en Jolanda hebben ontelbaar veel ondernemers en hobbyisten geregeld voor een groot en gemêleerd aanbod. De twee lopen de lijst af: ,,Tupperware, de Soapsisters, Jessica's Kado-Ideeën, decoraties van wilgentenen voor binnen en buiten, portretten van foto's, gehaakte kindermutsjes en speldjes, Mylène, kleuradvies, cupcakes, sieraden van onder meer kralen, producten gemaakt van tafelzeil, lederen tassen, 3D kaarten, woonaccessoires en naambordjes, gehaakte tassen en sjaals, schilderijlijsten van fietsbanden, geborduurde spullen, textiel bedrukken, Crea van Oma, poppenkleertjes, schminken en glittertattoo's...''

Kernwoord voor de organisatie van de beurs was variatie. ,,Wij willen de ondernemers en hobbyisten zoveel mogelijk de kans geven om te laten zien wat ze doen en wat ze in huis hebben'', vertelt Flora. ,,Veel mensen kennen elkaar van gezicht, maar weten niet wat de ander doet. Het kleinschalige ondernemerschap en de hobby spelen zich vaak in de huiskamer af. Niet iedereen heeft tenslotte een bordje aan de deur waar haar vak of hobby op staat genoteerd, mensen moeten het net weten. Op de beurs kunnen ze zich laten zien en hun spulletjes verkopen.''

Creatief

Het idee voor de fair ontstaat vorig jaar op de zomerse braderie in Beneden-Hardinxveld. Als het Nederlands elftal een belangrijke wedstrijd speelt, is het even rustig bij de kraampjes. Flora merkt op dat op een klein aantal vierkante meters vijf bewoners van Boven-Hardinxveld als kleine ondernemers staan. ,,Iemand maakte kaarten, de ander poppenkleertjes, weer iemand anders zeepkettingen en degene daarnaast decoraties voor in en om het huis. Voor ons allen was de braderie een succes. We raakten met elkaar in gesprek en besloten de handen ineen te slaan. Misschien konden we ook iets in Boven-Hardinxveld organiseren.'' Het resulteert in de kerstfair op 11 december. ,,In Boven-Hardinxveld woont in elke straat wel een ondernemer of hobbyist. Ieder die ik ontmoet had op de braderie wist wel weer iemand uit haar netwerk die creatief bezig was. In een mum van tijd hadden we het geheel geregeld.''

Begrip

De kerstfair blijkt een overwinning. Tientallen bezoekers scharrelen tussen de tafels door. ,,Eindelijk iets leuks in Boven-Hardinxveld'', is de meest gehoorde reactie. Voor Jolanda en Flora is het enthousiasme een extra impuls om nog een fair te organiseren. ,,Dit moet een vervolg krijgen,'' concluderen zij. ,,Dit is een welkome stimulans voor Boven-Hardinxveld.''

De fair vindt dit jaar eerder plaats. De beurs is om een goede reden vervroegd. ,,We hebben dit jaar voor 5 november gekozen omdat iedereen dan ruim op tijd de geschenken voor de decembermaand kan aanschaffen.'' De kartrekkers van het initiatief hebben nu al plannen voor volgend jaar. ,,We hopen volgend jaar tegelijkertijd met de fair een vlooienmarkt te houden. In de grote zaal kan men heerlijk van tafel naar tafel struinen en in de kleine zaal kan men dan tussen de tweedehands spulletjes neuzen.''

De twee werken volop aan de naamsbekendheid. ,,Wij willen een grote doelgroep bereiken en hopen dat mensen de datum alvast in hun agenda zetten. We dromen ervan dat de fair net zo'n begrip wordt als de rommelmarkt. De eerste zaterdag van november: de najaarsfair.''

advertentie
advertentie