De Lach: vernieuwend en toch vertrouwd

29 mei 2012 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - Café/cafetaria De Lach is een feit. Na de officiële opening voor vrienden en bekenden op vrijdag 25 mei, ging op zaterdag het dak er af bij de opening voor publiek. Na vijf weken hard werken en weinig slapen staat Pim van den Hil tevreden in de waardige vervanger van De Koperen Leeuw. ,,De Lach is iets nieuws en dat heeft Hardinxveld nodig.''

Door Jessie Kuup

Een kroeg en een cafetaria ineen. De ideale combinatie, zou je denken. Pim van den Hil, eigenaar van De Popschool, en zijn vader Gerrit van den Hil, vroeger eigenaar van onder andere De Kameleon, dachten daar net zo over. Als blijkt dat De Koperen Leeuw te koop staat, besluiten Pim en Gerrit ervoor te gaan: ,,Je hebt maar één kans en die mag je niet laten liggen. Het was slopend, maar dat geeft me voldoening. Ik kan zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om het zo te krijgen als het nu is. Dat is nu eenmaal mijn karakter: doe iets goed of doe iets niet.''

Maar dat De Lach zo mooi zou worden, had Pim niet verwacht: ,,Ik dacht: we verbouwen en we zien wel. Al doende kwamen de ideeën boven. Gelukkig hadden we een flexibel team, ik was zeer blij met die gasten. Een klant die al 20 jaar in De Koperen Leeuw kwam, verwoordde het mooi: ,,Het strakke van een club is gecombineerd met een bruin café. Ik wil dat De Lach voor een volgende generatie ook nog te gebruiken is en ik heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken.''

Een groot gedeelte van het café wordt in beslag genomen door een podium. En dat is niet voor niets. Pim: ,,De wegen liggen nog open, maar zodra het mogelijk is, wil ik wat gaan doen met livemuziek, zoals jamsessies.'' Naast muziek speelt sport een belangrijke rol in het café. Vooral de komende periode, met het EK en de Olympische Spelen voor de deur. ,,Tijdens het EK draaien onze beamer en twee televisies op volle toeren, elke wedstrijd wordt uitgezonden. Daarnaast willen we tijdens het EK cafetaria-acties invoeren, zoals bij een frietje een gratis kroket. We willen een echt sportcafé zijn.''

Meer voorzieningen in Hardinxveld vindt Pim een speerpunt. ,,Ik ben hier opgegroeid en ik zie wat de jeugd mist. Er gebeurt simpelweg te weinig. Vooral in Boven-Hardinxveld zijn weinig mogelijkheden. Een wat oudere man zei laatst tegen me: 'Toen ik jong was, zaten er 19 kroegen langs de Rivierdijk', iets wat nu niet meer voor te stellen is.''

Op papier is de doelgroep van De Lach 'werkende jongeren en ouderen', maar Pim vult aan: ,,Eigenlijk is ons café een plek voor iedereen. Wel hebben we het café en het cafetaria expres gescheiden, zodat wanneer ouders met jonge kinderen een ijsje willen halen, ze geen last hebben van cafébezoekers.''

Over de naam van het café/cafetaria werd dagenlang gebrainstormd. Vele voorstellen, zoals 'De Goot' en 'De Buuf', passeerden de revue. Tot Pim op een dag met een kennis aan het werk was en zich hardop afvroeg wat hij met de grote hal van het café moest doen. ,,Mijn collega stelde voor spiegels op te hangen, waarna ik riep: ,,Dan lachspiegels!'' 'De Lachspiegel' is uiteindelijk ingekort naar 'De Lach'.''

Van een laatste woord maakt Pim graag gebruik: ,,Ik hoop op een mooie toekomst, dat we elke bezoeker een leuke tijd mogen geven. En dat we veel mogen gaan doen met collega's in de horeca. Concurrentie bestaat voor mij namelijk niet, ik werk liever samen. Zo zit ik al na te denken over een pendelbusje. Ideeën zijn er in ieder geval genoeg!''

Bekijk de openingstijden op www.cafedelach.nl.

advertentie
advertentie