'Niet in onze achtertuin, zolang het niet veilig is'

14 mei 2013 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - Bewonersgroep Aanpak Overlast Betuweroute stuurt binnenkort een brief naar minister Schultz en de gemeente Hardinxveld-Giessendam. ,,Wij willen inzicht in het rampenplan en in de inhoud van het transport over de Betuweroute. Ook doen wij suggesties: kan het chemisch transport niet beter via de binnenvaart en kunnen er geen tijdsblokken worden gemaakt voor de Betuweroute? We moeten leren van de ramp in Wetteren. Wanneer men over de juist informatie beschikt, kan men daarnaar handelen. Er mag geen ruimte zijn voor fouten.''

Door Annika Both

De actiegroep - die aanvankelijk enkel tegen geluidsoverlast streed - heeft maandagavond belegd voor een vergadering. Eerder deed één van de leden al een oproep voor het leveren van gasmaskers aan de bewoners in de gemeenten langs de Betuweroute. ,,Daarover is enorm veel ophef ontstaan'', zegt Arie de Bruin, die als voorzitter overspoeld werd door media-aandacht. ,,Dat heeft positieve gevolgen gehad, want de kwestie staat nu wel meteen op de agenda. Ook begrijpen veel mensen de ernst van de situatie. Helaas is de aanschaf van een gasmasker niet de oplossing. Niet elk gasmasker beschermt tegen elk soort gas en vaak zijn de concentraties zo hoog, dat een masker niets helpt.''

Een meerderheid van de Tweede Kamer zou het eens zijn met de politici in Dordrecht en Zwijndrecht om het chemisch transport naar de Betuweroute te verplaatsen. De Bruin reageert verbolgen. ,,Ze vergeten dat hier óók mensen wonen. Bovendien zijn er op de Betuweroute de afgelopen jaren al drie bijna-rampen voorgevallen. Er wordt gereden met tankwagons van soms wel veertig jaar en ouder. Het is niet aangetoond dat het veiliger is.'' De Bruin maakt zich zorgen. Volgens hem is de regio onvoldoende voorbereid op eventuele calamiteiten. ,,Omdat wij in een waterrijk gebied leven, is er kans dat de vloeistoffen die vrijkomen bij een ongeval sneller verspreiden. Dat is een groot gevaar. Alle lof voor de plaatselijke brandweer, maar deze is hier niet voor uitgerust. Daarbij worden de burgers niet goed voorgelicht en zijn deze nog nooit betrokken geweest bij een rampenplan. Er bestaat zelfs ook geen speciaal evacuatieteam.'' De actiegroep hoopt dat de overheden gehoor geven aan hun oproep tot zorgvuldigheid. ,,Geen chemisch transport in onze achtertuin, zolang het niet veilig is. Het is onze belangrijkste taak mensen bewust te maken van het probleem en er samen een oplossing voor te zoeken.''

Discussie

Politici in Dordrecht en Zwijndrecht grijpen hun kans naar aanleiding van de treinramp in het Belgische Wetteren en stellen opnieuw het transport van gevaarlijke stoffen door hun gemeenten ter discussie. De bestuurders vinden de Betuweroute een veel veiligere optie voor de zogenoemde 'giftreinen', daar die spoorweg door minder dichtbevolkt gebied loopt.

Wethouder Theo Boerman (Verkeer en Milieu) van Hardinxveld-Giessendam mengde zich al snel in de discussie. Als de veiligheid verbeterd kan worden door de routering van het goederenvervoer te wijzigen, staat Hardinxveld-Giessendam daar niet afwijzend tegenover. ,,Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om gevaarlijk transport zo veilig mogelijk te laten verlopen. Als voorgesteld wordt de Betuweroute intensiever in te zetten, willen we daar graag over meedenken." Wethouder Boerman maakt daarbij wel de kanttekening dat dan de risico’s en mogelijke gevolgen voor de gehele Betuweroute in kaart gebracht moeten worden en men open moet staan voor extra veiligheidsmaatregelen. ,,Daarbij hebben we als gemeente Hardinxveld-Giessendam ook nog zo onze wensen", benadrukt Boerman. ,,Het is een feit dat de Betuwelijn de meest veilig route over het spoor is. Er is geen vermenging met het personenvervoer en er zijn geen wissels. Wij hebben in geval van eventuele calamiteiten overigens wél het geluk dat de Betuwelijn met een grote boog om het dorp heen gaat.''

Raadsleden van Hardinxveld-Giessendam reageerden enigszins verbaasd op de uitspraken van hun wethouder en voelden zich gepasseerd. De bestuurder vindt echter dat hij de gemeenschap op een goede manier heeft gediend, door van zich te laten horen. ,,Je moet jezelf melden, want geen van de instanties komt naar jouw standpunt vragen. Nu de discussie in de pers wordt aangewakkerd, voelde ik mij geroepen een reactie te geven. Bovendien beslis ik niets, ik geef enkel mijn mening. Er is totaal geen sprake van dat ik meteen chloortreinen toesta.''

Bestuurder Jan de Groot (gemeente Giessenlanden) benadrukt dat zijn reactie persoonlijk is, daar het college van Giessenlanden nog niet over de kwestie heeft overlegd. De Wethouder Verkeer roept de gemeenten langs de Betuweroute op gezamenlijk te reageren en dus een front te vormen. ,,Ik vind eigenlijk dat het probleem nu verlegd wordt. Ook langs de Betuweroute zijn vele dorpen en steden gelegen. Voor zoiets dergelijks werkelijkheid wordt moeten we bespreken of we dit acceptabel vinden en de vele veiligheidsaspecten onder de loep nemen.''

Het college van de gemeente Sliedrecht maakt vooralsnog geen standpunt bekend. Woordvoerster Annelies van den Dool: ,,De burgemeester en wethouders buigen zich nog over de situatie en willen allereerst achterhalen wat het eventueel chemisch transport over de Betuweroute voor Sliedrecht betekent. Op dit moment beraadt het college van b&w zich nog over een mening.'' Ook burgemeester Anton Barske van Gorinchem wil eerst de resultaten van een veiligheidsonderzoek afwachten alvorens een reactie aan de pers te geven. De kwestie staat inmiddels op de agenda van het college van b&w.

De CDA-fractie in Tiel stelde kortgeleden al schriftelijke vragen over het eventuele chemisch transport over de Betuwelijn. De partij is er niet gerust op dat de kans op een calamiteit ten noorden van Tiel tot een aanvaardbaar niveau is gereduceerd. ,,Vooral de onbekendheid met deze transporten en de gevolgen, die een omvangrijke calamiteit met zich mee kunnen brengen, baren ons de nodige zorgen." Woordvoerster Nanny Roelen: ,,Naar aanleiding van een gebeurtenis als in Wetteren zie je dat het risicobewustzijn bij mensen altijd weer wat toeneemt en men meer voor open staat voor handelingsadviezen. Onder het motto 'het ijzer smeden als het heet is', is er voor gekozen om dit onderwerp onder de aandacht te brengen. Ook omdat we ons kunnen voorstellen dat mensen ongerust zijn. Het is dan goed om nog eens te vertellen wat mensen zelf kunnen doen.''

De burgemeester van Geldermalsen, Miranda de Vries, vindt het niet raar dat de discussie over chemisch transport over de Betuweroute nu oplaait. Ze is vóór van het wijzigingen van de routering, net als de politici in Dordrecht en Zwijndrecht. ,,Vervoer van chemische stoffen via het spoor zou niet via 'reguliere' spoorlijnen moeten verlopen, maar juist via de Betuweroute. Als het onderzoek naar de treinramp in Wetteren ook voor de Betuweroute aanleiding geeft om aanpassingen door te voeren dan zal de gemeente Geldermalsen er bij Keyrail (verantwoordelijk voor exploitaitie en beheer van de Betuweroute red.) op aandringen om deze zo spoedig mogelijk door te voeren. Indien er zich mogelijkheden voordoen om de veiligheid te vergroten dan is de gemeente hier uiteraard voorstander van. Ook het veilig indelen van treinen, geen gevaarlijke stoffen naast elkaar in een wagon bijvoorbeeld, hoort daarbij.''

Volgens de burgermoeder zijn de gestelde veiligheidseisen langs de Betuweroute erg hoog. ,,Dit wil echter niet zeggen dat er op of langs de Betuweroute nooit een calamiteit kan plaatsvinden. Het voorkomen van een calamiteit heeft hoge prioriteit. Ook de brandweerkorpsen worden getraind om een calamiteit langs de Betuweroute zo snel, efficiënt en veilig mogelijk te bestrijden.''

advertentie
advertentie