Gemeente moet zich meer inleven in burgers

26 mei 2013 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - ,,De gemeente moet een duidelijker gezicht krijgen.'' Dat was donderdagavond de belangrijkste uitkomst van het interactief vormgegeven agendapunt 'Strategisch communicatiebeleid en burgerparticipatie'. De gemeente probeert haar communicatie met de inwoners te verbeteren en het burgerinitiatief te bevorderen. De burgemeester, de wethouders en de raadsleden willen weten hoe burgers, bedrijven en instellingen hierover denken.

Door Annika Both

In een interactieve setting konden raadsleden en het handjevol publiek aantekeningen maken op grote papieren vellen die waren verspreid door de raadszaal. Uit de reacties kon opgemaakt worden dat de gemeente zich meer in de burger moet inleven. Termen zoals vertrouwen, meedenken, verplaatsen in burger, alert reageren werden meerdere malen genoemd. Meer bekendheid voor het Klant Contact Centrum bleek erg gewild. ,,Het KCC moet niet als muur, maar als filter functioneren.'' Wat betreft burgerparticipatie kon uit de notities worden opgemaakt dat de gemeente daar meer in moet investeren. Dat hoeft niet direct in financiële middelen als wel in aandacht. ,,Burgerinitiatief moet beloond worden.'' De burger mag op zijn of haar beurt ook een duit in het zakje doen. Zo zou men niet alleen kritiek moeten geven, maar ook tips. ,,Vertel ook hoe je het anders wilt.'' Bovendien kan de burger vanuit huis de gemeente volgen en zijn of haar standpunt duidelijk maken. ,,Gebruik de huidige techniek in je voordeel.''

'Samenwerking zoeken'

Burgemeester Bert Blase: ,,We willen het modern openbaar bestuur een plek laten vinden in de samenleving. Gegevens zijn tegenwoordig in snel tempo beschikbaar door onder andere internet en social media. Burgers zijn mondig, assertief en welwillend om hun kennis te delen. Wij willen de gemeente niet alleen vanuit de gemeente besturen, maar de samenwerking zoeken met onder meer woningcorporaties, sportverenigingen en buurtverenigingen. We willen in samenspraak met onze omgeving tot ideeën komen en de bevolking erbij betrekken. We zijn benieuwd naar uw opvattingen. Waar liggen de kansen?'' Communicatieadviseuse Chantal Richter presenteerde de conceptnota's 'Strategisch communicatiebeleid' en 'Samen denken en samenwerken'. Om van deze nota's een compleet document te maken ofwel een houvast voor de ambtenaren en burgers is feedback nodig. ,,We vragen om uw reactie om de nota's aan te kunnen scherpen. Zo kunnen we verschillende aandachtspunten meenemen in de uitvoering.'' Inbreng kan tot 15 juni.

advertentie
advertentie