‘Dit kan om tonnen clandestiene afschrijvingen gaan’

18 februari 2014 om 00:00 Nieuws

H’VELD-G’DAM – Door een falen in de techniek was Arjo Loeve het slachtoffer van onterechte afschrijvingen van zijn OV-chipkaart door vervoerder Arriva. Inmiddels is bij hem het probleem opgelost, maar de Hardinxvelder twijfelt er niet aan dat de hinder bij meerdere mensen voorkomt. ,,Arriva verdient aan onze onoplettendheid.’’

Door Annika Both

,,In totaal heeft Arriva in negen maanden tijd 150 euro onterecht ingehouden. Bij acht reismomenten werd mijn uitcheck niet als uitcheck maar als nieuwe, tweede incheck geregistreerd. Omdat ik slechts twintig minuten eerder had ingecheckt kan van automatische uitcheck door verlopen reistijd geen sprake zijn.’’

Loeve is werkzaam als onderzoeker aan de TU Delft en reist regelmatig met het openbaar vervoer van huis naar werk en vice versa. Hij ontdekt in het najaar vorig jaar bij toeval, tijdens het maken van een reisoverzicht voor een declaratie, de onterecht afgeschreven bedragen. ,,Ervan uitgaand dat de beschreven fout zich gemiddeld met dezelfde frequentie over het hele jaar voordoet, zou Arriva dus 200 euro per jaar onterecht geld aan mijn OV-tegoed onttrekken. Aangezien veel reizigers puur voor woon-werkverkeer de trein gebruiken, zal het leeuwendeel van deze reizigers de 200 euro aan extra afschrijving niet opvallen binnen hun woon-werkreiskosten, zullen zij niet hun reishistorie hebben ingeschakeld op www.ov-chipkaart.nl en dus ook nergens kunnen zien wat er van hun OV-chipkaart wordt afgeschreven op het Arriva-traject en er daarom nooit achter komen of en hoe vaak er onterecht geld wordt afgeschreven.’’ Loeve maakt zich zorgen. ,,Dit gebeurt op zijn minst op het traject van de MerwedeLingeLijn, maar wellicht ook daarbuiten. Arriva ‘verdient’ op deze manier zonder enige inspanning tienduizenden euro’s per jaar aan onze onoplettendheid. Als dit ook gebeurt in combinatie met incheckpalen op andere stations tussen Dordrecht en Geldermalsen, zal dit zelfs om tonnen euro’s per jaar aan clandestiene afschrijvingen gaan.’’

Arriva wijtte het probleem aanvankelijk aan complicaties bij het gebruik van een samenreisproduct, maar noemt het later ‘een combinatie van verschillende factoren’. Een woordvoerder vertelt: ,,Er is onderzoek gedaan hoe dit heeft kunnen gebeuren en op basis van de uitkomsten daarvan wordt er een aanpassing in onze software gedaan.’’ Volgens de vervoerder zijn er geen soortgelijke klachten bij hen binnengekomen. ,,De situatie van meneer Loeve is een zeer uitzonderlijke situatie. Wij hebben geen dergelijke klantreacties of restitutieverzoeken ontvangen.’’

Foto-onderschrift:

Arjo Loeve: ,,Arriva kan zomaar 200 euro aan het reistegoed onttrekken.’’

advertentie
advertentie