Hardinxvelder stelt 'misleidende' reclame aan de kaak

22 april 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

H'VELD-G'DAM - ,,Mensen worden gelokt met aanbiedingen, maar uiteindelijk worden ze op het verkeerde been gezet.'' Gert Maas ergert zich al langer aan 'misleidende en niet kloppende' reclame-uitingen van diverse supermarkten. Kort geleden is hij door de Reclame Code Commissie in het gelijk gesteld over een klacht over een aanbieding van Albert Heijn voor Diamant Frituurolie. ,,Het werd tijd om een punt te maken.''

Door Annika Both

De Hardinxvelder legt de papieren op de keukentafel. Hij wijst in de folder van AH op de aanbieding van de Diamant Frituurolie. Een flacon van 7,13 kost nu 5,70 euro. Maar terwijl er ook de Golden Crisp (zilvergekleurde fles) is afgebeeld, én er de tekst 'diverse varianten' bijstaat, geldt de prijs volgens Albert Heijn enkel en alleen voor de Original (gele fles). Dat verbaasde Maas hoogstens. ,,Ik snap heus wel dat ik verleid word om te kopen. Echter, dat gaat over presentatie. Over prijzen moet duidelijkheid zijn.'' Hij dient een klacht in bij de supermarktketen, maar deze wordt niet gehonoreerd. Volgens bedrijfsjurist Schoorlemmer van AH gaat het hier om een 'gebruikelijke wijze van prijzing'. ,,Soms is het niet mogelijk alle prijzen weer te geven, van meerdere producten binnen één categorie. De varianten worden dan wel genoemd, maar er staat maar één voorbeeldprijs bij.''

Dat vindt Maas omslachtig. ,,Het gaat mij niet alleen om deze specifieke aanbieding, maar om het grote geheel. Dit betekent dat je constant op je qui vive moet zijn in de supermarkt. Je moet zo ontzettend goed lezen, want het is niet helder en transparant.'' De Hardinxvelder maakt zich druk. ,,Iedereen moet op de kleintjes letten in deze moeilijke economische tijden. Je wordt doodgegooid met folders, maar uiteindelijk reken je alsnog het volle pond af. Dat is oneerlijk en verwerpelijk. De overheid staat deze vrije markt toe, maar wordt er wel aan de consument gedacht?''

De Reclame Code Commisse stelt Maas in het gelijk. ,,Deze reclame is voor de gemiddelde consument onduidelijk, en dus misleidend.'' De organisatie beveelt AH aan niet meer op een dergelijke manier reclame te maken. Woordvoerster Anoesjka Aspeslagh zegt dat de supermarkteten het advies ter harte neemt. ,,Om te beginnen vinden we het uiteraard heel vervelend als een van onze aanbiedingen tot verwarring bij klanten leidt. We gaan de aanbeveling van de Reclame Code Commissie daarom overnemen. Dit betekent dat we bij toekomstige acties nog beter zullen bekijken hoe we de aanbieding het beste in onze folder en op winkelmateriaal kunnen zetten zodat het voor klanten altijd duidelijk is voor welke producten de aanbieding geldig is.''

advertentie
advertentie