Afbeelding
Archief BDUmedia

Gemeenten zetten stap met transitie jeugdhulp, werk & inkomen

16 mei 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

H´VELD-G´DAM - In juni nemen de gemeenteraden in de Alblasserwaard Vijfheerenlanden (AV), waaronder die van Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem, een besluit over de organisatie van taken voor jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en werk & inkomen. Dan staat het uitvoeringsplan op de agenda. Het belangrijkste uitgangspunt bij het opstellen van het uitvoeringsplan is dat inwoners zoveel mogelijk regie (blijven) voeren over hun eigen leven en de wijze waarop ze worden ondersteund.

Andere belangrijke uitgangspunten zijn het zo goed mogelijk benutten van de kracht van de samenleving, maatwerk op lokaal niveau en samenwerken en kennisdelen door de gemeenten onderling. In het uitvoeringsplan is uitgewerkt hoe de gemeenten dat in de praktijk willen realiseren en hoe zij de drie transities met elkaar willen verbinden. Voorzitter Stuurgroep Dirk van der Borg: ,,Door de intensieve samenwerking in de AV leggen we een stevige basis waarmee de gemeenten lokaal maatwerk kunnen gaan bieden."

De juiste hulp of ondersteuning moet eenvoudig en snel toegankelijk zijn en zoveel mogelijk dichtbij huis worden georganiseerd. De eerste vraag daarbij is altijd: wat kunnen mensen, met hulp van hun sociale netwerk, zelf doen. Verder moeten ondersteuningsvragen zoveel mogelijk worden afgehandeld via de lokale basisvoorzieningen zoals de gemeente, huisarts, school, etc. Er komt ook een digitale toegangswijzer om inwoners en hulpverleners wegwijs te maken in het sociaal domein.

Sociaal Team

Als de ondersteuningsvraag niet kan worden afgehandeld via de basisvoorzieningen komt het Sociaal Team in beeld. Dit team bestaat uit professionals die goed thuis zijn in alle ondersteuningmogelijkheden die het sociaal domein biedt. Het Sociaal Team opereert onder regie en coördinatie van de gemeente en wordt lokaal ingericht. Een huishouden met een ondersteuningsvraag krijgt één aanspreekpunt dat samen met het gezin bekijkt wat zij zelf kunnen, hen helpt bij het vergroten van hun sociale netwerk en zorgt voor professionele hulp waar nodig.

Voor inwoners met een complexe en meervoudige ondersteuningsvraag kan een ondersteuningsplan worden opgesteld. Dit plan wordt op maat gemaakt en bestaat voor een deel uit zorg vanuit het sociale netwerk zoals mantelzorg en inzet van vrijwilligers. Anderzijds bevat het plan professionele ondersteuning en maatwerkvoorzieningen. Bij mensen met een ernstige of acute beperking wordt eerst de professionele hulp ingezet en pas daarna toegewerkt naar het gebruik maken van eigen kracht.

PersoonGebonden Budget

In het uitvoeringsplan is aangegeven dat de gemeenten inwoners een solide PersoonGebonden Budget (PGB) willen bieden, waarbij inwoners regie kunnen houden op de zorg die zij krijgen. Een PGB is een geldbedrag dat mensen krijgen om binnen bepaalde regels ondersteuning en zorg zelf in te kopen en te organiseren. Met een PGB zijn goedkopere oplossingen mogelijk die goed aansluiten op de specifieke situatie en wensen van degene die zorgt vraagt. Het uitvoeringsplan beschrijft verder dat de continuïteit van ondersteuning en zorg gewaarborgd blijft. Voor mensen die nu over een PGB beschikken, geldt daarom dat hun huidige zorg of ondersteuning maximaal tot 31 december 2015 wordt voortgezet. In 2015 wordt hun situatie opnieuw bekeken. Voor kinderen en pleegzorg geldt een langere periode.

Voorbereidend op deze nieuwe manier van werken, regelen gemeenten allerlei zaken om de financiële en organisatorische aspecten in goede banen te leiden. In het uitvoeringsdocument is aangegeven hoe de gemeenten bijvoorbeeld de inkoop en bedrijfsvoering willen gaan organiseren.

Regionale samenwerking

'Lokaal doen wat lokaal kan' staat centraal bij het transitieproces binnen de Alblasserwaard Vijfheerenlanden. Maar om te voorkomen dat de gemeenten, inclusief de RSD en de Avelingen Groep, het wiel steeds opnieuw uitvinden, wordt intensief samengewerkt. Bij deze samenwerking gaat het in hoofdzaak om organiseren, coördineren, faciliteren en kennisdelen.

De communicatie rond de drie decentralisaties is tot aan de zomer nog vooral gericht op het ontwikkelen van beleid met onder andere gemeenteraden, cliëntenraden, professionals en medewerkers. Vanaf juni tot en met november 2014 wordt de communicatie ingezet om inwoners te informeren over de veranderingen die gaan plaatsvinden. Zij kunnen hiervoor ook nu al terecht bij hun eigen gemeente.

advertentie
advertentie