'Eigen winkelgebied vitaal houden'

25 mei 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

H'VELD-G'DAM - Wat betekent de populariteit van online shoppen voor de winkeliers in Hardinxveld-Giessendam? Hoe beïnvloedt de landelijke trend het lokale winkelcentrum? Wethouder Benhard van Houwelingen (Economische Zaken) beschikt niet over specifieke cijfers, maar houdt de ontwikkeling nauwgezet in de gaten.

Door Annika Both

Online shoppen biedt kansen, maar houdt ook een bedreiging in. ,,Een kans van online shoppen is bijvoorbeeld de combinatie van online shoppen met een winkel. Dat kan een manier zijn om extra klanten te werven. Het koopgedrag van de klant verandert, dus moet de ondernemer proberen daarop te anticiperen. Bedreigingen van het online shoppen zijn de prijzen ten opzichte van reguliere winkels. Online winkels kunnen soms goedkoper goederen leveren aan klanten, terwijl reguliere winkels te maken hebben met huisvestingskosten."

De gemeente wil ondernemers dan ook in hun bedrijfsvoering ondersteunen en ruimte om te ondernemen bieden. ,,We hebben vooral een taak om een aantrekkelijk ondernemingsklimaat te creëren. Daarom blijven we ons inzetten voor de vermindering en verbetering van de regelgeving voor ondernemers. Een aantrekkelijk ondernemingsklimaat is essentieel voor de lokale economie en het functioneren van bedrijven. Ook moeten we bij aanvragen voor winkeluitbreiding, bijvoorbeeld voor magazijn of pick-up-point proberen mee te werken.''

Online shoppen is één van de factoren die invloed heeft op een winkelstraat. Consumenten letten steeds meer op hun portemonnee en kiezen daarbij voor verschillende winkels, waaronder internetwinkels. Dit kan ertoe leiden dat in winkelcentra minder winkels komen, leegstand ontstaat of er een minder gevarieerd winkelaanbod is. ,,Hardinxveld-Giessendam heeft een winkelcentrum vooral gericht op eigen inwoners. Het winkelcentrum is kleinschalig; de kracht ligt in de diversiteit van de winkels. Tegelijkertijd staat ook onze middenstand voor de vraag: hoe zorgen we ervoor dat we de winkel letterlijk open kunnen houden? De uitdagingen waar onze lokale ondernemers voor staan, bespreken we in de stuurgroep economie en andere overleggen met centrummanagement en ondernemingsverenigingen. Met elkaar bekijken we wat er nodig is.''

Dit staat eveneens beschreven in de Economische Visie, aldus de wethouder. ,,Om het winkelgebied van de gemeente vitaal te houden is het van belang dat het aspect 'beleving' onder de aandacht blijft. Winkelcentra gericht op 'beleving' of 'boodschappen doen' hebben meer kans als het nieuwe winkelen (via internet) toeneemt. Zeker als het winkelen gericht is op eigen inwoners. Er lopen verschillende projecten en plannen die bijdragen aan een prettig winkelklimaat. In het centrum van Beneden-Hardinxveld wordt binnenkort een start gemaakt het opknappen van de Peulenstraat. Daaruit kunnen acties voortvloeien om de leefbaarheid in stand te houden of te vergroten.''

advertentie
advertentie