'Intercityplannen Dordrecht te mager'

7 juli 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

DORDRECHT - Sinds 1 juli is er iets meer bekend over de toekomst van Dordrecht als intercitystation. De NS garandeert in ieder geval één snelle verbinding per uur met Breda. Hoewel er nog veel onduidelijk is, vinden de Statenfracties van SP en D66 de plannen tot dusver te mager. De partijen blijven zich inzetten voor een betere verbinding. Het schrappen van Dordrecht als volwaardig IC-station zal ook grote negatieve gevolgen hebben voor de Merwede-Linge spoorlijn en de provinciale busverbindingen. Hiervoor is Dordrecht een belangrijk knooppunt. Daarnaast raken reizigers uit de Ablasserwaard en de regio Gorinchem hun goede verbinding met Brabant kwijt.

In december 2011 namen de Provinciale Staten een motie van SP en D66 aan, die stelt dat Dordrecht volwaardig intercitystation moet blijven. Vorig jaar sprak de commissie Verkeer en Milieu deze wens wederom uit. Plus het verzoek aan de gedeputeerde om een krachtig pleidooi op het ministerie te houden. ,,Wat de staatssecretaris gister naar buiten bracht, stemt echter nog niet erg hoopgevend," zegt SP-Statenlid Lies van Aelst. ,,Eén trein per uur naar Breda blijft een stevige verslechtering ten opzicht van de huidige situatie."

Ze vervolgt: ,,We blijven dus hameren op het belang van goede intercityverbindingen voor Dordrecht en de hele regio, en vooral ook op voldoende frequente verbindingen. Ook in economisch opzicht is dit enorm belangrijk."

,,Daarnaast zijn de intercity's die nu overblijven eigenlijk bijna stoptreinen," aldus Statenlid Jan Willem van Dongen van D66. ,,Dat is het gevolg van de vele extra tussenstops die ze zullen maken. De echte intercity's zullen Dordrecht voorbij razen."

advertentie
advertentie