De Rehobothschool heeft aangetoond de leerlingen meer te bieden dan basiskwaliteit.
De Rehobothschool heeft aangetoond de leerlingen meer te bieden dan basiskwaliteit. Lex van Steenis
Advertorial

Rehobothschool heeft waardering Goed van Onderwijsinspectie gekregen

11 november 2021 om 15:19 Zakelijk

HARDINXVELD-GIESSENDAM De Rehobothschool kreeg na een bezoek van inspecteurs van de Onderwijsinspectie de waardering Goed. Dit houdt in dat de school heeft aangetoond de leerlingen meer te bieden dan basiskwaliteit. 

Aan het woord is Lisette Boon, directeur van de Rehobothschool in Hardinxveld-Giessendam. ,,We wilden kijken of we als school in aanmerking kwamen voor de waardering Goed van de Onderwijsinspectie. Het aandeel scholen met de waardering Goed is tot nu toe beperktbijna 3 procent. Om in aanmerking te komen hebben we een zelfevaluatie ingevuld. Deze zelfevaluatie is bedoeld om aan te tonen dat je als school meer biedt dan basiskwaliteit. Recent zijn er twee inspecteurs van de Onderwijsinspectie een dag op school langsgekomen. Er hebben onder andere lesobservaties plaatsgevonden. Ook hebben inspecteurs met leerlingen, ouders, leerkrachten en met het managementteam gesproken. Aan het eind van de dag roemden de inspecteurs ons om de professionele cultuur. Zij noemden ons bevlogen professionals.”

Directeur Lisette Boon vertelt dat de school een scala aan specialisten heeft. ,,Onze specialisten bieden de kinderen wat ze nodig hebben. Onder specialisten verstaan we leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op een vakgebied. We hebben specialisten op het gebied van rekenen, taal/ lezen, hoogbegaafdheid, ICT, motoriek en gedrag. Daarnaast hebben we een vakleerkracht voor techniek, muziek en bewegingsonderwijs.”

Wij betrekken leerlingen bij hun leerproces

Maartje de Vos is leerkracht van groep 7 en was aanwezig bij het leerkrachtengesprek met de Onderwijsinspectie. Maartje: ,,Met meerdere leerkrachten heb ik een presentatie gehouden voor de inspectie, onder andere over eigenaarschap bij leerlingen. Wij betrekken leerlingen bij hun leerproces en zijn nu vooral bezig dat leerlingen hun doelen zichtbaar maken, bijvoorbeeld bij het vak rekenen. De leerlingen hebben een map met leerdoelentrappen die ze bijhouden tijdens het werken. De doelen die ze behaald hebben, tekenen ze af. Zo krijgen leerlingen hun ontwikkeling inzichtelijk en leren ze verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling.”

Intern Begeleider Arma Kroes vertelt dat er op de Rehobothschool veel aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van alle leerlingen. ,,Als Intern Begeleider coördineer ik de leerlingenzorg, in de breedste zin van het woord. Ik voer onder andere gesprekken met leerkrachten over individuele leerlingen en de klas in het algemeen. Ik breng dan in kaart wat de leerlingen en de leerkracht nodig hebben. Het doel is dat iedere leerling kan groeien in zijn of haar eigen ontwikkeling. Het welbevinden van de kinderen staat bij ons voorop. We hebben een hulpklas voor zorgleerlingen, genaamd Kameleongroep, waar onderwijs op maat wordt gegeven aan individuele leerlingen. Zij kunnen dan ondersteuning krijgen bij een specifiek vak en worden begeleid door gespecialiseerde leerkrachten en een onderwijsassistent. Ook hebben we een klas waar meer- en hoogbegaafde leerlingen uitgedaagd worden. Ze kunnen bijvoorbeeld leren filosoferen of een vreemde taal leren. Het doel is om leerlingen uit te dagen, zodat ze verder groeien op hun niveau. Dit past geheel bij het motto van de school, namelijk ‘ruimte om te groeien’.”

Afbeelding
Afbeelding
advertentie
advertentie