Afbeelding
Suzanne Heikoop

Nieuwe lokalen Calvijn; klaar voor de toekomst

20 januari 2022 om 11:21 Onderwijs

HARDINXVELD-GIESSENDAM Meer je eigen leerweg bepalen, meer technisch onderwijs en meer samenwerking tussen leerjaren en niveaus. Calvijn voegt de daad bij het woord en heeft het schoolgebouw op de plannen aangepast. ,,Met ons nieuwe praktijklokaal kunnen we nog beter onderwijs bieden.”

Een techniek- en handvaardigheidlokaal beneden, een lokaal voor Dienstverlening en Producten (DVPR) op de eerste verdieping. ,,Het idee om deze lokalen samen te voegen, ontstond 2,5 jaar terug al”, vertelt directeur Annemieke Wouters. ,,Toen de overheid met de plannen voor de ‘nieuwe leerweg’ kwamen, wisten we dat het de juiste beslissing zou zijn. In de nieuwe leerweg worden de gemengde leerweg en de theoretische leerweg per 2024 samengevoegd tot één nieuwe leerweg. Alle vmbo-leerlingen in deze nieuwe leerweg volgen dan, naast het algemeen vormend onderwijs, een praktijkgericht programma. Zo maken ze kennis met de wereld van arbeid en beroep en krijgen leerlingen de mogelijkheid hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarnaast zijn we een techniekverwante school, wat betekent dat we kinderen opleiden met technische vakken die passen bij de wensen en het niveau bij de leerling, zoals programmeren en elektrische werkstukjes. Dat geeft ons een raamwerk waar we in moeten werken, maar ook veel vrijheden om er een eigen draai aan te geven. We hebben nu een groot lokaal gecreëerd waarin techniek én DVPR gegeven kan worden. Klas 1 en 2 krijgen dan techniekles tegelijk met DVPR-les van klas 3 en 4. Hierdoor kunnen leerlingen kennis uitwisselen, dingen van elkaar bekijken en zijn er twee docenten om de leerlingen te begeleiden en het overzicht te bewaren.” 

Onderwijs blijft in beweging en dat is belangrijk ook

Door de verbouwing is Calvijn voorlopig weer toekomstbestendig. ,,Het is een aantrekkelijk, licht lokaal met een contextrijke omgeving, waardoor de vmbo-leerlingen lekker gemotiveerd aan de slag kunnen gaan. Ook havo en atheneum krijgen hier gewoon technieklessen. Het uiteindelijke doel is dat de kinderen veel meer met de praktijk in aanraking komen en dat ze een beter beeld kunnen ontwikkelen van eventuele toekomstige banen. Het praktijkgedeelte staat nu. Inmiddels zijn we bezig om ook voor de theorie een lespakket te ontwikkelen wat meer beroepsgericht is, met bijvoorbeeld keuzelessen. Onderwijs blijft in beweging en dat is belangrijk ook. De jeugd staat niet stil, net als de maatschappij. Als school moet je aansluiting hebben en houden. Het risico is om te verzanden in wat je doet. Dit lokaal is een kans, zowel voor de docenten als voor onze leerlingen.”

PRAKTISCH EN TECHNISCH De realisatie van het lokaal was niet van de ene op de andere dag geregeld. Docent Erwin de Man, die er zelf ook fysiek heel wat uren aan gewerkt heeft, vertelt: ,,Ruim twee jaar terug begonnen we al. Wat zijn de eisen, wat zijn de financiële middelen? Is ons plan sowieso haalbaar? Toen we dat duidelijk hadden, kwam het praktische gedeelte. Hoe delen we de lokalen in? DVPR moest naar beneden, handvaardigheid op de benedenverdieping naar de andere vleugel en wat taalvakken daardoor juist weer naar boven. Daarna kwamen de technische details, zoals het plaatsen van de keuken en studio van DVPR, de locatie van stopcontacten en het openbreken en plaatsen van wanden. Vanaf de herfstvakantie is er fysiek gewerkt en er zitten heel wat uurtjes in. Het is best wel even bikkelen geweest, maar hard werken loont. Ik ben heel trots op het resultaat en ben benieuwd hoe het gaat zijn als de leerlingen erin gaan werken.”

In de komende tijd past Calvijn ook de virtuele tour aan en komen er twee korte filmpjes over Calvijn en over de Techniekhavo op de website. Wouters: ,,Wij zetten onze plannen niet in onze folder of op de website voordat we zeker weten dat het realiseerbaar is. We zijn heel trots op het nieuwe lokaal, dus we kunnen het nu met iedereen delen!”

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie
advertentie