Afbeelding
Foto door Gustavo Fring via Pexels

Nieuwe regel tachograaf baart vrachtwagenchauffeurs zorgen

16 maart 2022 om 14:43 Partnercontent

Vrachtwagenchauffeurs moeten zich sinds 1 februari aan een geheel nieuwe regel met betrekking tot de tachograaf houden. Hierbij zijn ze verplicht om vlak voor of na de grensovergang de landcode in hun tachograaf te wijzigen. Dat lijkt misschien een klein werkje en dat is ook zo, maar in de praktijk levert het wel de nodige problemen en frustraties op. Sommige chauffeurs hebben zelfs al de spreekwoordelijke noodklok geluiden. Heel veel chauffeurs gaan namelijk vlak na de grensovergang direct op de vluchtstrook staan om hun tachograaf in te stellen. Iets wat mogelijk tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Het doel van deze nieuwe regel


Een tachograaf was natuurlijk al langer verplicht. Deze was noodzakelijk om niet alleen alle soorten data te registeren en daarmee de wagenparkbeheerder van dienst te zijn, maar had ook een wettelijke functie. De tachograaf houdt namelijk ook bij hoe lang er gereden is en wat de rusttijd is geweest. Die gegevens werden bijvoorbeeld dankzij Webfleet Solutions weer gedownload door de wagenparkbeheerder en kunnen ook uitgelezen worden door een wethandhaver. Dit is noodzakelijk om concurrentie tegen te gaan. Wanneer vrachtwagenchauffeurs geen regels zouden moeten volgen, dan zouden bedrijven ze kunnen uitbuiten door vrijwel niet te rusten en zo de rijtijd te verkorten ten opzichte van andere bedrijven. Dankzij de tachograaf is dit niet mogelijk. Wordt er toch te weinig gerust? Dan staat hier een fikse boete op.

Het handmatig aanpassen van de landcode moet oneerlijke concurrentie nog verder tegen gaan. Hierbij wordt vooral gekeken of men niet te snel het land heeft doorgekruist. Door te weten hoe lang de vrachtwagen er over heeft gedaan om het land te doorkruisen, is ook duidelijk hoe snel het gereden heeft, hoeveel afstand er is gehouden en hoeveel rust er is genomen.

Helaas heeft dat handmatig instellen dus ook een groot nadeel. Vrachtwagenchauffeurs zetten namelijk massaal hun voertuig op de vluchtstrook na de grensovergang. Uit angst voor een boete trappen ze al op de snelweg massaal op hun rem om ergens op de vluchtstrook snel hun tachograaf opnieuw in te stellen. Dat kan mogelijk tot levensgevaarlijke situaties leiden.

Zoek een veilige plek op

De regel is nog nieuw. Daardoor is er nog niet al te veel over bekend bij vrachtwagenchauffeurs en zijn ze met name bang om zich niet goed aan de regel te houden en daardoor een boete te krijgen. De regelgeving is echter niet zo zwart-wit als het lijkt. Je hoeft niet direct bij het oversteken van de grens de tachograaf opnieuw in te stellen. Het is de bedoeling dat je dit in de buurt van de grens doet. Het is dan ook slim om vlak voor of na de grens een tankstation of een parkeerplaats op te zoeken. Op die manier kunnen chauffeurs veilig hun tachograaf instellen en zal het verkeer er verder ook geen hinder van ondervinden.

De toekomst

Naar verwachting zal de regelgeving zeker aan blijven houden. Maar het zal in de toekomst wel makkelijker worden voor de chauffeurs. Veel tachografen zullen in de toekomst namelijk geautomatiseerd worden. Hierdoor hoeft de landcode niet meer handmatig worden ingevoerd. Hier kan echter zeker nog wel enkele jaren overheen gaan. Tot die tijd moet het aan chauffeurs duidelijk worden gemaakt dat ze de veiligheid voorop moeten stellen. 

advertentie
advertentie