Afbeelding
Suzanne Heikoop | SHe Fotografie

Waar zouden we zijn..!

19 februari 2020 om 09:37 Column

Even een stukje geschiedenis. Per december 2006 werd de MerwedeLingelijn overgedragen aan de provincie Zuid-Holland, die de exploitatie per 2007 aanbesteedde aan Arriva in combinatie met het overige openbaar vervoer in de hele regio. Per 9 december 2018 is dit gebied overgenomen door Qbuzz. 'Waar zouden we zijn zonder de trein'. Deze slogan is van de NS maar zou voor iedere aanbieder van treinvervoer moeten gelden. Qbuzz heeft hier enige moeite mee. Na de gunning heeft Qbuzz medegedeeld meteen te starten de treinstellen te renoveren. Eigen 'look en feel', betere Wifi en oplaadpunten voor mobiele apparatuur. Bijna een jaar later is Qbuzz gestart met de buitenkant. De binnenkant zal vermoedelijk ergens eind 2020 plaatsvinden. De afgelopen maanden hebben mensen herhaaldelijk klachten ingediend over "te korte treinstellen" in de spits. Door de overvolle treinen waren de machinisten genoodzaakt stations voorbij te rijden. Reizigersvereniging Rover heeft ook aan 'de bel' getrokken en haar ongenoegen geuit. Ik zou zeggen laten we beginnen om tijdens de spitsuren met twee treinstellen te gaan rijden. Zelf ben ik een dagelijkse reiziger en je ziet dat bij dubbele treinstellen zelden iemand hoeft te staan. Dan het krantenartikel in het AD Dordtenaar van 31 januari 2020. 'Qbuzz wil reizigers laten betalen als ze in de spits in de trein, fietsen mee willen nemen'. Dit is geen oplossing beste Qbuzz maar een manier om mensen uit het openbaar vervoer te jagen en de kosten over de ruggen van reizigers terug te verdienen. Dit lost niets op. Ik heb, namens de T@B fractie, vragen gesteld richting ons college. Deze krant heeft hier op 12 februari jl. over geschreven. Qbuzz: 'ga terug naar de tekentafel en los het probleem op, maar niet over de rug van de reizigers'.

Dick Fijnekam

Fractievoorzitter T@B

advertentie
advertentie