Ron van Meteren.
Ron van Meteren. Eline Lohman
Vakmannen in beeld

Alles is maatwerk bij scheepsbouwer Da-Capo

16 juni 2022 om 20:37 Zakelijk

HARDINXVELD-GIESSENDAM Da-Capo aan de Rivierdijk in Hardinxveld is een scheepstimmerbedrijf. Riviercruiseschepen voorzien van een compleet interieur is één van de stokpaardjes. Van wanden tot meubels en van tegelwerk tot kamerinrichtingen - Da-Capo verzorgt het.

door Eline Lohman

Da-Capo krijgt met name passagiersschepen binnen als stalen casco en vervolgens wordt ermee aan de slag gegaan om het schip compleet in te richten. En dat al sinds 1972. Da-Capo is als scheepstimmerbedrijf begonnen en is dat nog altijd.

INRICHTING ,,Wij verzorgen de inrichting van een zee zeilboot tot een luxe cruiseboot”, vertellen Ron van Meeteren en Arjan de Vos. ,,En sinds de coronatijd richten we ons ook op kantoor- en winkelinrichting. Dit laatste ligt in lijn met de werkzaamheden die we al aan schepen deden en nog steeds doen. Maar doordat de markt stillag, besloten we een nieuwe markt aan te boren. Ook hier verzorgen we de complete inrichting.”

VEEL VRAAGNog altijd is 75 procent van de werkzaamheden van Da Capo gericht op scheepsbouw, in heel Europa. Ron en Arjan: ,,Er is veel vraag naar riviercruiseschepen. We hebben er 40 in onderhoud. Hoe het komt dat die vraag zo groot is? De wat oudere doelgroep wil graag met een riviercruiseschip op vakantie, zoals op de Moezel, de Rijn en de Donau. En veel Amerikanen komen vandaag de dag naar Europa om een riviercruise te maken. Deze schepen zijn zeer luxe en vormen echt een belevenis.”

Per schip zijn we gemiddeld een half jaar bezig

Ron en Arjan laten foto’s zien van scheepsinterieurs die door Da Capo zijn gemaakt. Barren, trappen, tegelvloeren, plafonds – de schepen gaan van casco naar compleet hotel en dat is wat de werkzaamheden zo bijzonder maken. ,,Per schip zijn we gemiddeld een half jaar bezig. Door corona hebben we wat moeten terugschalen, omdat er nu eenmaal minder cruisereizen gemaakt werden, maar het start nu allemaal weer op en dat merken wij. Onze kracht is dat we maatwerk leveren. Alles is namelijk maatwerk, omdat we vaak moeten werken in kleine ruimtes. Dan moet je heel creatief zijn met het inrichten ervan. Neem nu een zeilschip. Daar zitten kleine ruimtes in en we willen altijd iets unieks maken. Geen ruimte leveren we hetzelfde af als hoe we die op een ander schip al gemaakt hebben. Soms moeten we 80 badkamers inrichten op een schip en dan lijkt het alsof je steeds dezelfde badkamer maakt, maar de ruimtes verschillen geregeld van grootte en daar moet je dan op inspelen. Van ontwerp tot en met oplevering zijn wij één partij voor onder meer spuitwerk, stofferwerk en deurslotsystemen.”

KORTE LIJNEN Ofwel: Da-Capo – dat veel met lokale leveranciers werkt - mag gerust een veelzijdig bedrijf genoemd worden, dat een compleet pakket kan leveren. Al een hele tijd is het een toegankelijk bedrijf. Ron en Arjan: ,,Dat heeft als voordeel dat we korte lijnen kunnen hebben; wanneer je belt, dan kan het zomaar gebeuren dat je gewoon iemand van de directie aan de lijn krijgt. Transparantie, daar houden we van. En van vakmanschap: wat wij doen, is echt handarbeid, zeker aan boord. Voordat we met een interieur aan de slag gaan wordt er online een 3D-ontwerp gemaakt en vanuit dat programma worden machines aangestuurd, maar de rest van het proces gaat met de hand.”

Dan is het een kwestie van schaven en passen. ,,Want er zitten vaak ronde elementen in een schip en die moeten met de hand worden gemaakt. Het is geen repeteerwerk, maar echt meetwerk, dat heel precies moet gebeuren. We bouwen het interieur van een schip aan boord op. Het is een echt timmervak, waar veel personeel de opleiding tot scheepstimmerman voor heeft gedaan.”

Zelf vinden Ron en Arjan het ook een prachtig vak, zo vertellen zij. ,,Omdat je iets kunt maken met je handen.” Ron geeft een korte rondleiding op een schip waar momenteel aan gewerkt wordt. De medewerkers monteren meubels, leggen houten planken neer op het dek en lijmen vloertegels in de binnenruimtes. Overal wordt gewerkt, soms in krappe ruimtes. Ron ziet het allemaal met een lach op zijn gezicht aan. ,,Meubels, opstellingen, het hele totaalplaatje maken we zelf en dat maakt het vak zo interessant en uitdagend. Het is niet een kwestie van ‘even een plintje plaatsen’, nee, van nul af bouw je een interieur op en dat is toch wel erg mooi.”

PORTUGEES ZEILSCHIP Eén van de prestigeprojecten die goed illustreert wat maatwerk kan betekenen voor een schip, is het Portugese zeilschip uit 1937 dat Da-Capo zojuist helemaal voorzien heeft van een nieuw interieur. De klassieke Portugese viermaster lag negen maanden lang bij het bedrijf in Hardinxveld-Giessendam en is link onder handen genomen. Ron: ,,Het historische schip heeft een hele interieurrenovatie ondergaan. Het schip ziet er compleet anders uit dan voorheen. Dat was een heel mooie, unieke klus!”

Een prachtig voorbeeld ook voor de jeugd, die meer en meer interesse krijgt in het vak van schepen bouwen, merkt Arjan. ,,We zien dat veel jeugd geïnteresseerd is in het vak. Veel jongeren gaan voor werken en leren. Hoe het komt dat de interesse toeneemt? Omdat we mooie dingen maken van hout. En er zijn goede opleidingen voor het vak.”

Daar komt nog bij dat moderne machines worden gecombineerd: het voorwerk gebeurt digitaal en de uitvoering met de hand. ,,Dat spreekt jongeren aan. Als er studenten zijn die interesse hebben in het scheepsvak en die willen komen kijken bij ons bedrijf, dan nodigen wij deze van harte uit.”

Het Portugese schip.
advertentie
advertentie