,,Ja, dan stort je wereld wel even in”, vertelt Sharon. ,,Natuurlijk schrijf je een businessplan met het idee dat het altijd aan te passen is, maar nu moest het roer volledig om.” De sluiting van de kroegen betekende voor Sharon en Niels dat er voorlopig geen pubpopquizen gespeeld zouden worden. Hun kersverse bedrijf verkocht een product waar geen enkele behoefte meer aan was. En dan moet je dus schakelen. ,,We hebben niet heel lang zitten balen”, aldus Niels. ,,We besloten al snel onze quiz online aan te bieden.”

ZOLDERKAMER En dus kroop het stel achter de camera in hun tot studio omgebouwde zolderkamer. ,,In het oorspronkelijke plan, wordt de quiz in de kroeg gepresenteerd door de eigenaar of iemand van het personeel. Bij deze online variant, moeten we zelf aan de slag.” Elke vrijdagavond presenteert het tweetal de pubpopquiz vanaf hun huis en iedereen die mee wil doen volgt de livestream via youtube. Op de website www,pubpopquiz.nl staan de antwoordformulieren voor de verschillende rondes van de quiz. Volgens het stel kun je de quiz doen met je huisgenoten, maar ook via bijvoorbeeld een videochat met vrienden die niet thuis bij je aan de keukentafel zitten. Niels: ,,Natuurlijk kun je ook gewoon in je eentje meedoen, maar in een groep is het wel leuker.”

Het herinnert je aan programma's als Toppop en Countdown

,,Feitelijk kost deze online variant ons veel meer tijd dan oorspronkelijk het idee was”, legt Niels uit. ,,Maar het is ontzettend leuk om te doen.” De extra tijd zit hem niet alleen in het presenteren van de quiz. Sharon en Niels besteden ook veel tijd aan de vormgeving van de quiz. ,, De vormgeving doet een beetje denken aan MTV zoals de muziekzender er in de jaren 90 uit zag. Het herinnert je aan programma's als Toppop en Countdown. Aan de tijden dat zangers en zangeressen nog echt op een voetstuk stonden”, aldus Sharon. 

VIDEOCLIPS De meeste tijd steekt het tweetal in de vragen die gesteld worden. In de quiz die uit acht ronden bestaat komen niet alleen muziekfragmenten voorbij. ,,We willen de quiz zo divers mogelijk maken”, legt Sharon uit. ,,Zo hebben we een ronde met plaatjes, maar ook een ronde met roddels over artiesten.” Niels vult aan: ,,Een andere ronde die we hebben laat bijvoorbeeld videoclips zien zonder geluid. Dan moet je raden om welk nummer het gaat.” ,,Je komt allerlei dingen te weten die natuurlijk helemaal niet belangrijk zijn, maar wel leuk om te weten”, aldus Sharon. ,,Het is een ontzettend leuke, vriendelijke quiz, dat komt ook terug in de vormgeving. Het is geen citotoets, zeg ik altijd”, lacht Niels. 

De online quiz is inmiddels vier keer gespeeld. Volgens de Gorcumers is de quiz zeer laagdrempelig. ,,Je hoeft echt geen Leo Blokhuis of Gerard Ekdom te zijn om mee te kunnen doen”, aldus Niels. ,,Het leuke is juist dat iedereen altijd wel ergens het antwoord op weet. En ook als je het antwoord niet weet, geef je soms juist dat ene voorzetje dat een ander nodig heeft om wel op het antwoord te komen.”

DATABASE Sharon en Niels hebben inmiddels een behoorlijke database opgebouwd met allerlei verschillende soorten muziekvragen. ,,We kunnen echt jaren vooruit. We hopen ooit onze quiz wel aan de kroegen in het land te kunnen verkopen, maar voorlopig investeren we onze tijd in deze online variant. Het is zonde om niks te doen met al het materiaal dat we hebben verzameld.” Sharon vult aan: ,,Bovendien zien we op deze manier wat werkt en wat niet. We krijgen veel input van deelnemers. Betere reclame kun je niet hebben.”

We hebben onszelf bij elkaar geraapt en zijn doorgegaan

Deelnemen aan de online pubpopquiz is gratis. ,,Voor deze online versie hebben we geen verdienmodel. We vinden het belangrijk om op deze manier voor exposure te zorgen.” Wel is het mogelijk om als deelnemer een donatie te doen. ,,Er zit een ontzettend grote gunfactor in de samenleving. Daar moeten we het van hebben.” Om de wil om te doneren te versterken, maken de deelnemende donateurs kans op een LP. ,,Elke week hebben we vijf LP’s, waaruit de winnaar van de quiz die bovendien ook nog een donatie heeft gedaan, een LP mag kiezen”, vertelt Niels. 

De pubpopquiz vindt elke vrijdag vanaf 20.30 uur plaats en is te volgen via een livestream op youtube. Via de site www.pubpopquiz.nl kunnen deelnemers zich aanmelden voor de quiz. Hier zijn ook de link naar de livestream en de antwoordformulieren terug te vinden. 

,,Het was ontzettend schrikken toen we half maart hoorden dat de kroegen hun deuren moesten sluiten vanwege het coronavirus, maar we hebben onszelf bij elkaar geraapt en zijn doorgegaan. We hopen echt dat steeds meer mensen aan onze quiz mee gaan doen zodat iedereen in Nederland straks zegt: die pubpopquiz van Sharon en Niels? Daar moet je echt een keer aan meedoen. Die is zo leuk! Want als dat gebeurt hebben we straks ook écht iets te verkopen”, besluit Niels. 

door Mirjam de Swart