Giessenlanden tegen nieuwe aansluiting Gorinchem-Noord op A27

31 oktober 2007 om 00:00 Nieuws

HOORNAAR - Giessenlanden is tegen een aantal voorgestelde aanpassingen aan de A27. Dit geeft het college van B&W aan in een reactie op de startnotitie van de planstudie A27 Lunetten - Hooipolder. Het college heeft vooral ernstige bezwaren tegen de voorstellen voor de nieuwe aansluiting Gorinchem-Noord en tolheffing nabij de Merwedebrug. Uitvoering van deze voorstellen zal leiden tot een onaanvaardbare verkeerstoename in Giessenlanden.

'Toename sluipverkeer'

De A27 tussen Utrecht en Breda kent al jaren een ernstig fileprobleem. Om deze problemen op te lossen, presenteert Rijkswaterstaat in de startnotitie van de planstudie A27 Lunetten - Hooipolder een aantal voorstellen. Tot deze voorstellen behoren onder andere de aansluiting Gorinchem-Noord en tolheffing nabij de Merwedebrug. Het college van B&W is van mening dat de kernen en polderwegen niet zijn ingericht om extra verkeer richting de nieuwe aansluiting Gorinchem-Noord te verwerken. Ook zal het sluipverkeer toenemen omdat veel automobilisten de aansluiting Gorinchem-Noord gaan gebruiken om de files en betaalpunten op de A27 te omzeilen. Met als gevolg: het ontstaan van gevaarlijke situaties, stagnaties en een verslechtering van de lokale infrastructuur.

In het onderzoek van Rijkswaterstaat wordt overigens wel extra capaciteit voorgesteld (2x3 rijstroken) om het regionale verkeer op te vangen. Maar deze capaciteitsvergroting is onvoldoende omdat in de planstudie te weinig rekening is gehouden met een verkeerstoename door de geplande woningbouw in Gorinchem-Oost (1400 woningen) en de uitbreiding van het bedrijventerrein Papland.

Tot slot geeft het college van B&W aan dat de problematiek van de A27 in Giessenlanden hoog op de agenda staat. De huidige voorstellen brengen echter een onaanvaardbare toename van het (sluip)verkeer in de kernen en op polderwegen met zich mee. Het college heeft Rijkswaterstaat dan ook gevraagd bij het verdere onderzoek nadrukkelijk rekening te houden met de gevolgen voor de verkeersveiligheid op lokale wegen.

advertentie
advertentie