Mooie treinen maken meer lawaai

27 februari 2009 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - ,,Iedere keer komt dat mitrailleur langs. Soms slapen we maar drie uur per nacht." De nieuwe mooie treinen van de MerwedeLingelijn blijken niet meer zo mooi voor mensen die vlak naast het spoor wonen. Dat bleek donderdag op een informatieavond die werd gehouden over de MerwedeLingelijn en de nieuw aan te leggen stations in Hardinxveld-Giessendam. Verschillende partijen presenteerden de plannen voor de nieuwe stations, waarvoor de werkzaamheden afgelopen week zijn gestart.

Door Marjanne Dijkstra

De meeste vragen van omwonenden van de spoorlijn gingen donderdagavond over de herrie die de trein maakt. ,,Vanaf kwart voor vijf 's morgens ben ik vaak al wakker van het geluid. Die treinen zelf maken minder herrie, maar hoe die trein tegen de wissel klapt, dat maakt een vreselijk kabaal. Meer mensen hebben dat al doorgegeven, maar we krijgen geen antwoord", werd veelvuldig het woord tegen ProRailvertegenwoordiger Roland Jansen gericht. Over de spoorwegovergang bij de Neerpolderseweg werd gevraagd of het mogelijk is dat de signaaltonen van de overweg minder lang gaan. Jansen: ,,Dat is niet mogelijk, misschien kan het wel minder hard. Maar als iemand praktisch op de overweg woont, dan blijft het een herrie." Ook uitten bewoners hun zorgen over de voorrangssituatie van de Damstraat naar de Parallelweg en de auto's die dus het spoor over moeten. De druk van acht treinen waarvoor de overweg straks dicht gaat is volgens bewoners te hoog. De Rodav (Reizigers Overleg Drechtsteden/Alblasserwaard/Vijfheerenlanden) vroeg tenslotte of zij betrokken kan worden in het proces. ,,Speciale voorzieningen voor gehandicapten zijn belangrijk en het is beter die nu meteen mee te nemen in de plannen, dan ze achteraf te moeten aanbrengen. Dat kost veel meer geld", meent een woordvoerder.

'Enorme impuls'

Langs de MerwedeLingelijn, die loopt van Dordrecht naar Geldermalsen, liggen momenteel negen stations. Voor de modernisering van de lijn worden er onder andere twee nieuwe stations gebouwd in Hardinxveld-Giessendam; station Giessendam-West en een halte in Boven-Hardinxveld. Volgens wethouder Theo Boerman een enorme impuls voor het dorp: ,,Dat ook een kleine kern als Boven-Hardinxveld een eigen station krijgt, is alleen maar toe te juichen. Ook de Blauwe Zoom, waar station Giessendam-West verrijst, is gebaat met een station nu daar zeshonderd woningen, twee scholen en een sporthal worden gebouwd. Het is een verdubbeling van treinen, naar vier keer per uur en zeventig procent meer busvervoer wat Arriva in onze regio brengt. Dat geeft binnen onze gemeente minder vervoersbewegingen. Bij de stations kan straks ruim en gratis worden geparkeerd en de trein of bus is een goed alternatief nu de A15 en A27 dichtslibben. Niet alleen voor de economie, maar zeker ook voor het milieu."

Op twee plekken worden nu dus tot juni werkzaamheden verricht voor verdubbeling van het spoor, zowel langs het spoor waar bij Boven-Hardinxveld een nieuw station moet verrijzen als bij station Dordrecht Stadspolders. Daar vindt grondwerk plaats zoals aanbrengen van veiligheidshekken, verleggen van kabels en leidingen en aanbrengen van zand en stenen. In de toekomst kunnen op die punten de treinen elkaar passeren. In totaal worden de negen bestaande stations verbeterd en behalve twee haltes in Hardinxveld-Giessendam, nog drie nieuwe haltes bijgebouwd. Bij de halte Giessendam-West moeten 200 fietsenklemmen, 76 fietskluizen, 21 parkeerplaatsen, een taxiplaats, een kiss & ride-plek en een plek voor kort parkeren verrijzen. In Boven-Hardinxveld wordt een tweesporige halte gebouwd en worden ook 175 fietsklemmen, 50 fietskluizen en 28 parkeerplaatsen gerealiseerd.

advertentie
advertentie