Problemen met tandarts

30 augustus 2010 om 00:00 Nieuws

De heer W. is bij de tandarts geweest voor een wortelkanaalbehandeling. Tijdens deze behandeling is een vijltje in het wortelkanaal afgebroken. De tandarts kon een deel van het vijltje niet verwijderen uit het wortelkanaal en verwees de heer W. naar een endodontoloog, een in wortelkanaalbehandelingen gespecialiseerde tandarts. Daar de heer W. een deel van de kosten voor de endodontoloog niet vergoed krijgt door zijn zorgverzekering, wil hij de kosten verhalen op zijn tandarts. Het is uiteindelijk toch zijn schuld.

Hij neemt contact op met Zorgbelang voor advies hierover. De medewerker van de afdeling Informatie en Klachtopvang legt hem uit dat hij een eis tot schadevergoeding bij zijn tandarts kan doen als het achterblijven van een stukje vijl is aan te merken als een fout van de tandarts. Dit wil zeggen dat het de tandarts verwijtbaar is dat het stukje vijl is afgebroken en achtergebleven. Meestal is bij het afbreken van een vijltje echter sprake van een complicatie. Een wortelkanaal kan soms verkalkt zijn of erg nauw of krom en dan is het niet altijd te voorkomen dat het vijltje afbreekt. Het is dan ook niet verwijtbaar aan de tandarts. Een eis tot schadevergoeding zal daarom weinig kans van slagen hebben. Want voorwaarde voor schadevergoeding is dat er een fout is gemaakt en dat er schade is die een direct gevolg is van deze fout. Niet helemaal van harte accepteert de heer W. deze uitleg van de medewerker van Zorgbelang. Maar hij gaat toch nog eens met zijn tandarts praten.

Met vragen over de gezondheidszorg kunt u terecht bij Zorgbelang Zuid-Holland. Medewerkers van de afdeling Informatie en Klachtopvang staan u te woord over patiëntenrechten en klachtenprocedures. Iedere maand staat hier een voorbeeld van een vraag of klacht over de zorg. Heeft u ook een vraag of klacht, dan kunt u op werkdagen bellen naar 088 929 40 30. E-mail: ikg-zuid@zorgbelang-zuidholland.nl. Website: www.zorgbelang-zuidholland.nl.

advertentie
advertentie