
4 tips voor het bouwen van een wervingsbureau
12 oktober 2023 om 15:28 PartnercontentHet bouwen van een wervingsbureau lijkt het gemakkelijkste ter wereld, totdat je er een hebt. Een uitzendbureau starten is namelijk helemaal niet zo eenvoudig. Dan verandert wat zo eenvoudig leek als het opnemen van de telefoon, het afnemen van sollicitatiegesprekken, het plaatsen van plaatsingen en het innen van betalingen, plotseling in een vreselijk ingewikkelde aangelegenheid. Om je te helpen op je reis naar het opbouwen van je rekruteringsimperium, zijn hier een paar dingen waar je over moet nadenken.
Gebruik rekruteringstechnologie
Dat wil niet zeggen dat je op de eerste dag de duurste recruitmentsoftware moet kopen, maar je moet wel investeren in technologie die je bedrijf helpt efficiënter te functioneren. Zo’n programma biedt schaalbaarheid en de beste technologie in zijn klasse om je te helpen opstarten en groeien. Gebruik het om waarde toe te voegen aan je wervingsbureau - om processen te verfijnen, administratieve taken uit handen te nemen van je consultants en je kandidatenpools te laten groeien. Uiteindelijk om tijd vrij te maken voor je team, zodat ze meer tijd kunnen besteden aan datgene waar ze goed in zijn. Werk slimmer, niet harder.
Wees een expert
Pas een diepgaande methodologie toe voor je bureau en word de beste in je regio. Niemand wil een alleskunner, en de zakenwereld geeft de voorkeur aan specialisten. In de begindagen van het opbouwen van je rekruteringsbedrijf is het verleidelijk om functies op je te nemen die buiten je expertise vallen om de maandelijkse plaatsingen goed te maken, maar het zal je consultants afleiden en op de lange termijn meer kwaad dan goed doen. Kandidaten en opdrachtgevers zullen ook eerder geneigd zijn om met een bedrijf te praten dat gespecialiseerd is in hun vakgebied, duidelijk weet waar ze het over hebben en interesse heeft in hun belangen.
Ken de wettelijke voorschriften
Juridische documenten, wetgeving en belastingregels kunnen een hele klus lijken, maar wees er waakzaam mee. Ken je zaken en bescherm je bureau en je kandidaten. Als je er echt niet doorheen kunt komen, investeer je geld dan verstandig en betaal een expert om je aan de goede kant van de wet te houden. Dit kan ook slim zijn bij je backoffice uitzendbureau uitbesteden.
Investeer in marketing
Marketing is belangrijk, en je moet ervoor zorgen dat je online bent, een sterke aanwezigheid opbouwt en met klanten en kandidaten praat op sociale media. Veel bedrijven krijgen echter plankenkoorts als ze naar het vaak overweldigende vat marketing kijken en naar alle dingen die gedaan moeten worden en daarom niets doen. Je kunt maandenlang bezig zijn met logo-ontwerpen, kleuren en een perfecte website-indeling, maar doe jezelf een plezier en maak je er niet al te veel zorgen over.
In de eerste zes maanden evolueert je bureau naarmate je groeit en vertrouwd raakt met wie je bent, en dus zal je marketing ongetwijfeld ook dramatisch veranderen. Hoe je er op de eerste dag uitziet, zal opmerkelijk anders zijn dan op het eerste jaar, en je zult je online imago voortdurend moeten veranderen, dus stop er in het begin niet te veel geld of stress in.