Karen Davidse onderzoekt deze kat in de kliniek.
Karen Davidse onderzoekt deze kat in de kliniek. Richard van Hoek Fotografie

Dierenkliniek Davidse gaat dicht

30 juli 2020 om 07:40 Mensen

Dierenkliniek Davidse aan de Apollostraat 23 in Hardinxveld-Giessendam sluit per 1 augustus haar deuren. Eigenaren Wim Davidse en Karen Davidse-Brants stoppen ermee: ze gaan met pensioen. Hiermee verdwijnt de dierenzorg uit het dorp.

door Eline Lohman

In 1988 opende Dierenkliniek Davidse haar deuren. Meer dan 32 jaar hebben Wim en Karen al hun energie in de praktijk gestopt. Nu komt daar een einde aan. Na vele jaren verdwijnt hiermee de dierenzorg uit Hardinxveld-Giessendam. Maar baasjes van (landbouw)huisdieren kunnen wel elders terecht, want de activiteiten worden overgenomen door andere partijen. Voor gezelschapsdieren kunnen mensen terecht bij het Dierenziekenhuis Gorinchem en voor landbouwhuisdieren, inclusief paarden, bij Dierenzorggroep Hoornaar.

Wim en Karen nemen met een dubbel gevoel afscheid, vertellen de twee. ,,We vinden het jammer dat we stoppen, maar op een gegeven moment is het tijd om andere dingen te gaan doen. Het wordt voor ons ook steeds zwaarder. We gaan het werken met de dieren heel erg missen en de contacten met mensen natuurlijk ook. We zijn altijd heel blij met ons team geweest. Samen hebben wij de zorg voor de dieren op ons genomen. Onze oudste assistente Ank heeft meer dan 30 jaar voor ons gewerkt en onze dierenarts Marjolein bijna 20 jaar. En we vergeten Alette en Marleen ook niet.”

VEEL VERANDERD In al die jaren is er veel veranderd in de branche, merken Wim en Karen. ,,De afdeling gezelschapsdieren is gegroeid. We zijn met niets begonnen en nu werken we – nog heel even – met zes man, waarvan drie dierenartsen. Wat betreft de landbouwhuisdieren heeft de tijd ook niet stil gestaan. Er is veel administratie bij gekomen – onnoemelijk veel. Tot aan de laatste druppel antibiotica moeten we alles registreren. Wat wel een goede ontwikkeling is, is dat we bij de landbouwhuisdieren toegegaan zijn naar meer preventieve gezondheidszorg.”

Ofwel het voorkomen dat dieren ziek worden, in plaats van alleen te moeten genezen. ,,Dat doen we bijvoorbeeld door extra controles, om zo te kijken of er een voorstadium van een ziekte zit, door goed voer te geven en door de omstandigheden waarin de dieren leven, zo optimaal mogelijk te maken. We hebben veel plezier gehad om aan deze preventieve zorg aandacht te geven. Dit geeft misschien nog meer voldoening dan het beter maken van een ziek dier. Door de contacten met veehouders hebben we een hechte relatie opgebouwd met deze doelgroep. Je overlegt veel één op één, om samen te bepalen wat de mogelijkheden zijn. Er is heel wat koffie doorheen gegaan tijdens zulke – soms intensieve – gesprekken! Dat gaan we zeker missen. Maar niet de momenten dat we middenin de nacht uit bed werden gebeld en door weer en wind dwars door de polder ergens naartoe moesten voor het werk. Alhoewel dat soms ook wel een stuk romantiek met zich meebracht.”

Met dieren bezig zijn vinden Wim en Karen het mooist van hun vak. ,,Het is fijn om beesten die in de problemen zitten, weer beter te maken. Dat is niet altijd gemakkelijk; mensen kunnen aangeven wat zij mankeren maar bij dieren is het een kunst om op te sporen wat ze hebben. Dat is vaak een puzzel, elke keer weer. Natuurlijk komt het ook voor dat bepaalde klachten snel op een aandoening of oorzaak wijzen, maar geregeld is het een flink uitzoekwerk.”

MOGELIJKHEDEN Het scheelt dat de mogelijkheden om dierenzorg uit te voeren tegenwoordig een stuk beter zijn dan vroeger. ,,In al die jaren zijn er heel wat opties op het gebied van diagnostiek bijgekomen, zoals een bloedonderzoekapparaat en röntgen-en echo apparatuur. De mogelijkheden zijn tegenwoordig gelukkig legio, al maakt dat sommige behandelingen ook wel gecompliceerder. Alles wat bij mensen kan, is bij dieren ook mogelijk, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Dat lijken sommige mensen zich niet goed te realiseren: velen vinden een dierenarts duur, maar vergeten daarbij nog wel eens dat het ook een bedrijf is, waarbij kosten gemaakt worden voor onder andere apparatuur, onderhoud, praktijkruimte en personeel.”

VEEL REACTIES Het feit dat Wim en Karen nu stoppen, brengt aardig wat teweeg bij de cliënten van de praktijk. Zo merken ook Wim en Karen. ,,We krijgen veel reacties. Ze vinden het jammer dat we stoppen, maar ze begrijpen onze beslissing ook wel. We hebben bloemen en cadeautjes gekregen en elke dag ontvangen we wel kaarten. Wat we nu gaan doen? Vooral bijkomen! We hebben veel moeten regelen rondom de sluiting van de praktijk en daar zijn we nog een tijd mee bezig. Gelukkig hebben alle medewerkers wat anders gevonden, daar zijn we blij mee. Volgend jaar gaan we verhuizen naar ons nieuwe huis, dus daar zijn we de komende tijd ook druk mee.”

En wie weet komt er gezinsuitbreiding, niet verrassend in de vorm van een dier. ,,We hebben privé ook een passie voor dieren. Maar daar is eigenlijk nooit echt goed tijd voor geweest. We hebben katten en konijnen; geen hond omdat we daar geen tijd voor hadden. Maar nu we die tijd wel gaan hebben, willen we misschien wel een hond, daar zijn we nog niet over uit.”

Het hele team van dierenartsen en assistenten van Dierenkliniek Davidse wil haar klanten bedanken voor hun – jarenlange – vertrouwen in de kliniek.

Het team van Dierenkliniek Davidse.
Wim Davidse. Foto: Richard van Hoek Fotografie.
advertentie
advertentie