Afbeelding
Private labels

Zo werkt private labelling

9 april 2020 om 17:11 Partnercontent

Steeds meer kledingretailers proberen zich door middel van een eigen label te onderscheiden en hun eigen visie en smaak uit te dragen. Maar het is nog een behoorlijke uitdaging om dat te vertalen naar kwalitatief hoogwaardige producten. Ontwerpen, produceren, import en export: er komt nogal wat kijken bij het opzetten van een private label.

Tegenwoordig zijn er gelukkig bedrijven die een compleet pakket van private labelling aanbieden. Daarbij wordt in goede samenwerking met de retailer een professioneel product ontwikkeld dat past bij wat de retailer wil uitstralen.

Importeren is een vak apart
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat deze service biedt, is M.G. van Meel. Dat is een familiebedrijf dat al in 1953 werd opgericht als groothandel in textiel. Met een schat van tientallen jaren ervaring biedt deze groothandel winkeliers en webshopexploitanten volop mogelijkheden om collecties samen te stellen met de eigen merken van M.G. van Meel, bijvoorbeeld met het stoere Funderwear-ondergoed: een hip merk boxers met collecties in steeds wisselende thema's . En dus ook beschikbaar voor het opzetten van een private label.

Ook daarbij komt die jarenlange ervaring goed van pas. Importeren is namelijk een vak apart en vraagt om expertise. Zonder de nodige ervaring rondom onverwachte kosten die op de loer liggen, kan het anders al snel meer geld kosten dan het oplevert. Ook is het van groot belang dat je weet op welke kwaliteitsfactoren je alert moet zijn bij productie die wordt uitbesteed aan goedkopere landen. Goedkoop wordt anders al snel duurkoop.

Een bedrijf als M.G. van Meel is daarom een ideale partner voor het opzetten van een private label. De winkelier wordt in het gehele proces - van ontwerp tot levering in het magazijn - ondersteund door vakmensen. Zo kan de winkelier zich richten op waar hij goed in is: het verkopen van producten, en er ondertussen op vertrouwen dat de eigen lijn wordt geproduceerd met de beste kwaliteit en tegen de beste prijs.

Creatief door het hele proces
Het doel van een private label is dus om producten te vervaardigen waarmee de klant - in dit geval de retailer - zich kan onderscheiden. Creatief ontwerpen is daarbij van belang. Een bedrijf als M.G. van Meel, dat ondersteunt in de private labelling, moet immers de visie van de klant vertalen naar productie, tegen een zo laag mogelijke kostprijs per stuk. Zoals je begrijpt: een flinke uitdaging!

Daarbij wordt niet alleen gestreefd naar een optimale prijs-kwaliteitverhouding, maar ook het behouden van flexibiliteit wordt nooit uit het oog verloren. Steeds meer mensen zoeken naar manieren om duurzaamheid in hun leven te integreren. Hun kleding moet die levenshouding weerspiegelen en daarom liefst lang meegaan. Dat brengt een extra dimensie met zich mee in de uitdagingen rondom het opzetten van een private label.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie